Když budete mít pocit, že vás sítě stresují nebo vám přerůstají přes hlavu, není to ještě důvod volat docenta Chocholouška. Ano, sítě jsou návykové, často na nich strávíme víc času, než jsme původně chtěli, pořád se na nich něco mění, mohou se tam do nás pustit hejtři… a nutnost neustále něco tvořit můžeme vnímat jako velký tlak. Naštěstí se ale opravdu dá najít způsob, jak být úspěšní na sítích, aniž by to bylo na úkor vašeho mentálního zdraví nebo osobního života. Pojďte se inspirovat!
1/ Nemusíte (hned) reagovat na každý komentář nebo na každou zprávu
Tohle je hlavní pravidlo, které mi pomáhá zachovat si čistou hlavu, i když vedu jednu z největších českých online komunit pro podnikatelky, tvořím obsah na 6 sociálních sítích a k mým kurzům i mastermindům běží hodně aktivní facebookové skupiny.
Když jsem s podnikáním začínala, měla jsem pocit, že musím hned reagovat na každý komentář a být pořád ve střehu. Tehdy jsem byla aktivní hlavně v jiných facebookových skupinách, protože jsem ještě neměla vlastní velkou komunitu. V diskuzích to tam pořádně žilo a já jsem si myslela, že pokud se chci smysluplně zapojit, musím reagovat hned. Tehdy navíc spočívala moje marketingová strategie hodně v tom, že jsem dávala zdarma zpětnou vazbu na texty ve skupinách, které k tomu byly určené, protože jsem potřebovala, aby si mě lidé začali spojovat s copywritingem – a taky to pro mě byl skvělý trénink do začátku, kdy jsem teprve sbírala zkušenosti. Měla jsem proto pocit, že musím vše komentovat včas, tj. nejlépe ihned, aby to mělo nějaký efekt.
Problém ale je, že když číháte na notifikace a jste pořád ve střehu, nikdy si mentálně neodpočinete. S malými dětmi jsem byla často na sítích např. během jejich uspávání a kojení (což je u těch nejmenších i několik hodin denně :)), ale všímala jsem si na sobě, že jsem ve střehu vlastně pořád a čím dál víc jsem všude chodila s mobilem v ruce… Někdy jsem měla pocit, že nejsem plně v přítomnosti, protože jsem sice byla fyzicky s dětmi, ale myslela jsem při tom na to, co odpovím někomu v komentáři. Jo, nejsem na tohle moc pyšná, ale píšu vám to sem proto, abyste viděli, že tenhle problém opravdu existuje, může se zhoršovat – a taky se vše může zlepšit.
Dnes už mám totiž své hranice a priority nastavené jinak – a byla to i nutnost, protože mi denně chodí tolik zpráv, e-mailů a upozornění na komentáře nebo příspěvky na sítích, že kdybych měla na vše reagovat hned, nedělala bych nic jiného. Na zprávy a komentáře odpovídám nárazově a ne během nejproduktivnější části dne, kdy mám nejvíce energie a kdy se mi nejlépe přemýšlí a tvoří.
A přiznám se, že občas na komentáře nereaguju vůbec (teď nemám na mysli hejty, ale běžné komentáře pod příspěvky). Moje mentální zdraví, energie a pohoda pro mě totiž má vyšší prioritu než sociální sítě – a s rostoucím počtem fanoušků je už reagování na všechno opravdu náročné, pokud to chci dělat já sama. Ano, v ideálním vesmíru bych odpovídala na všechny komentáře, ale pro mě bylo hlavní najít si i za cenu nějakých kompromisů dlouhodobě udržitelný způsob, jak na sítích nevyhořet za pár týdnů.
Jestli ale nemáte zatím na sítích komentářů tolik nebo např. chcete rozjet facebookovou skupinu, určitě doporučuju reagovat na vše, co vaši fanoušci napíšou – i já mám vždycky radost, když mi např. nějaký zahraniční tvůrce odpoví na můj komentář. V mé skupině se ale velmi často diskuze natolik rozjede, že reagovat na vše nestíhám – a na jiných sítích se mi stává, že reaguju s větším zpožděním (často i teda kvůli tomu, že se mi neukazují všechna upozornění). Takže pokud to stíháte a pokud vás to baví, určitě na všechny komentáře reagujte – jen to opravdu nemusí být do několika minut po jejich zveřejnění.
TIP: V placených kurzech a v kampaních řeším tento problém tak, že mám tzv. community managera, tj. členku týmu, která má na starosti reagování na komentáře a péči o členy skupiny. Vzhledem k tomu, že mívám v kampaních několik tisíc fanoušků a v kurzech několik stovek klientů, bylo by pro mě extrémně časově náročné (nebo spíš nemožné) stíhat vše sledovat a na vše odpovídat.
2/ Pohybujte se na sociálních sítích vědomě
Sociální sítě jsou schválně vymyšlené tak, aby byly návykové a abychom na nich trávili co nejvíce času: nabízejí nám takový obsah, který nás bude nejpravděpodoběji zajímat, vyvolávají v nás FOMO (fear of missing out – strach z toho, že nám něco uteče), nabízejí nám emočně bohatý a super-zajímavý obsah, který vyvolává zdání, že je daleko lákavější než naše nudná offline realita…
Každá chvíle na sítích v nás vyvolává malou dávky euforie, štěstí, nadšení, zvědavosti… a my chceme více a více. Algoritmy se rychle naučí, co chceme, a pak nám to dávají – a může být opravdu těžké se odtrhnout. Z diskuzí s podnikatelkami vím, že situace, kdy jdeme na Facebook pracovat, ale pak tam skončíme několik desítek minut či dokonce hodin a děláme něco úplně jiného, než jsme zamýšlely, se jim stává častěji, než by chtěly.
Jak z toho ven? Nespoléhejte se na to, co vám sítě předhazují, a sami si vybírejte, koho budete aktivně sledovat. Já mám svůj interní seznam lidí, jejichž příspěvky mě opravdu zajímají, a několikrát týdně se chodím dívat, co je nového na jejich profilu nebo v jejich skupinách. Když jdu na sítích takto cíleně za tím, co je pro mě přínosné, je to efektivní a nemám pocit, že tam ztrácím čas.
Ano, občas se např. na Facebooku podívám i na zeď, tj. na to, co mi algoritmus nabízí a o čemž si myslí, že by mě to mohlo zajímat – dělám to ale vědomě např. s cílem si na chvíli odpočinout, pobavit se nebo objevit něco nového, co mě může inspirovat.
TIP: Pokud jste plánovací a rozvrhový typ, může vám pomoct i nastavit si u brouzdání na sítích budík nebo využívat aplikace, které sledují, kolik času na sítích trávíte.

3/ Buďte hodně offline
Tenhle tip vám pomůže hned dvakrát: díky offlinovým zážitkům máte pak co sdílet na sítě – a navíc budete mít čistou hlavu. Až do loňského roku jsem vůbec nepoužívala data v mobilu, takže kdykoliv jsem šla ven, měla jsem jistotu, že nebudu řešit žádné zprávy ani maily. Od té doby, co jsem se ztratila ve Švýcarsku cestou k mé mentorce Sigrun domů :D, už sice data zaplacená mám, ale mívám je většinou vypnutá. A ani doma nemám telefon pořád po ruce (kdybyste se zeptali mého muže, tak by vám řekl, že mobil každý den někde hledám :D, takže opravdu nejsem pořád online).
Dobře totiž vím, že si moje hlava potřebuje od sítí odpočinout – a to jak během běžného pracovního dne, tak o víkendu, kdy se snažím být online jen minimálně. Mám spoustu klientek, na které sítě působí hodně zahlcujícím dojmem a které od nich potřebují odpočívat opravdu hodně, takže si najděte svůj vlastní rytmus toho, kdy chcete být víc online a kdy potřebujete pauzu.
Naučte se vnímat příznaky zahlcení sítěmi – někoho může bolet hlava, u mě to často bývá pocit, že je mi špatně od žaludku. Problém je, že delší pobyt na sítích nás trochu odpojí od běžné reality i od našeho těla, takže pak nemusí být snadné rozpoznat je hned v začátcích – možná se vám už někdy stalo, že jste byli něčím na sítích tak pohlcení, že jste nevnímali, jestli máte hlad nebo žízeň. Je proto dobré dopřávat si u jakékoliv práce mimo offlinovou realitu přestávky, napojit se zpátky na tělo a vnímat, co zrovna teď potřebuje.
A nenechte se zmýlit – to, že se vám zdá, že jsem na sítích pořád, je opravdu jen iluze. Příspěvky mám často naplánované dopředu, na komentáře odpovídám nárazově – ale Facebook vám vše může naservírovat v jeden moment, takže to budí zdání, že jsem na sítích non-stop. A já zrovna třeba spím nebo se procházím v lese. 🙂
TIP: Pokud patříte mezi ty, kteří potřebují hodně odpočívat od sítí, volte si podle toho typ obsahu zdarma i placených produktů. Například namísto klubu ve facebookové skupině, kde byste byli klientům dlouhodobě k dispozici, vám bude lépe vyhovovat vést krátké několikatýdenní kurzy, po kterých se můžete opět od sítí více odpojit.
4/ Nastavte si notifikace tak, jak to potřebujete
Pokud na Facebooku vedete skupiny pro podporu v placených kurzech, je důležité, abyste věděli o tom, co se v nich děje – např. jestli vaši klienti nepotřebují pomoc nebo jestli se ve skupině neděje něco, co je v rozporu se zásadami komunity.
Neznamená to ale, že musíte neustále hlídat upozornění, která dostáváte na sítích. Klidně si vymyslete vlastní systém, jak zajistit, že vám ve skupině ke kurzu nic neuteče – můžete ji např. procházet vždy ráno a večer. Problém ale je, že takto často neodhalíte komentáře ve starších vláknech – na druhou stranu ani Facebook vám někdy neukáže všechny notifikace, takže stoprocentní způsob, jak mít vše pod kontrolou, pravděpodobně neexistuje.
Pokud se rozhodnete využívat notifikace, tak vás určitě potěší, že to, jaká upozornění se vám budou ukazovat, záleží jen na vás – můžete si je nastavit u konkrétních stránek, skupin i profilů, které sledujete (poznámka: ze zkušeností klientek vím, že ne každému takhle funkce u skupin funguje). V rámci pravidelné revize vašeho podnikání a sítí je pak fajn si tyhle notifikace čas od času přenastavit, abyste sledovali jen to, co je pro vás aktuálně přínosné.
Spousta mých klientek si úplně odinstalovala aplikace sociálních sítí z mobilu, někdo si jen vypnul všechny notifikace, někdo si vypnul např. možnost označit ho v rámci hashtagu @všichni na Facebooku, někdo si pravidelně přenastavuje notifikace u různých skupin nebo stránek tak, aby se mu na sítích ukazovalo co nejvíc takového obsahu, o který má zájem.
Popřemýšlejte (a otestujte :)) si, co vás stresuje a co je pro vás dlouhodobě v pohodě – a pokud si necháte notifikace zapnuté, zvažte i to, v jakých situacích je chcete dostávat. Pokud např. víte, že když vám pípne upozornění na nový komentář na váš příspěvek, nedokážete to vydržet a zvědavost vás donutí všechno nechat a podívat se, kdo vám co píše, bude lepší si dát mobil do režimu letadlo v okamžiku, kdy se chystáte na důležitou soustředěnou práci.

5/ Dejte si laťku nízko – a pak ji postupně zvyšujte
Nebuďte hned na všech sítích, netvořte hned spoustu obsahu a nedávejte si hned obrovské cíle – tohle opakuju klientkám hodně často. Na první pohled to totiž vypadá fakt lákavě, pořádně se do toho obout jako velcí tvůrci, které sledujete, a kterým to zdánlivě jde všechno tak snadno a s lehkostí…
Ve skutečnosti ale tráví tvorbou obsahu spoustu času (nebo jim s tím pomáhá jejich tým) a staví na zkušenostech, které vy zatím nemáte. A i oni začínali s jednou sítí a postupně si k ní přidávali další. Nemá proto cenu se s nimi srovnávat – vy si musíte najít váš vlastní způsob tvorby na sítích, který vyhovuje vaší osobnosti, vašemu podnikání a vašim časovým možnostem.
TIP: Pokud právě teď přemýšlíte, na jaké (další) síti začít tvořit obsah, koukněte na můj článek na tohle téma.
Když máte ohledně vaší tvorby na sítích velké oči, díky počátečnímu nadšení sice zvládnete tvořit první týden pět příspěvků denně, jenže pak už to nebude udržitelné a za chvíli radši vše vzdáte – a ještě k tomu s pocitem, že jste selhali. Daleko lepší je říct si, že zkusíte napsat 3 příspěvky týdně, a vybrat si takové, které se vám budou tvořit snadno a na které se budete těšit. A až si tento systém zaběhnete a bude pro vás stejně samozřejmý jako to, že si ráno čistíte zuby, můžete začít tvořit více obsahu nebo si přibrat i novou síť.
Vaším cílem je najít si systém, jak tvořit obsah dlouhodobě udržitelně a tak, aby to bavilo vás i vaše publikum. A tohle fakt není úkol na jedno odpoledne ani na jeden týden. Sleduju hodně zahraničních tvůrců a influencerů, kteří sdílejí zákulisí jejich cesty na sítích – a u každého z nich je to tak, že si vymyslí strategii a pak ji průběžně ladí. Některé tvůrce sleduju už roky a za tu dobu vystřídali spoustu konceptů na sítích – nejen proto, že se mění sítě, ale i proto, že se změnili oni, jejich podnikání i časové a finanční možnosti. Takže se nebojte dát si laťku nízko – pak budete mít dost prostoru ji postupně zvyšovat.
6/ Když to nejde, pusťte to a dejte si pauzu
Vaše mentální i fyzické zdraví má vždycky přednost před tvorbou obsahu na sociální sítě. Když procházíte náročným životním obdobím, jste ve stresu nebo prostě cítíte, že potřebujete pauzu, je úplně v pořádku myslet především na sebe a až potom na algoritmy a fanoušky. Ano, v ideálním případě jsme konzistentní a tvoříme pravidelně, ale nezbytným základem pro úspěšné podnikání je vaše zdraví a pohoda.
Když si dáte krátkou pauzu, vaše publikum si toho často ani nevšimne – za předpokladu, že jinak tvoříte obsah pravidelně. Takže tu máme další motivaci, proč být konzistentní – můžete si pak dopřát přestávku v případě, kdy ji budete opravdu potřebovat.
Pokud ale potřebujete pauzu od sítí kvůli tomu, že vás vyčerpávají, samotná přestávka vám nepomůže – až si odpočinete, musíte něco změnit. Sepište si, co vás na sítích tolik stresuje a vyčerpává, a začněte tvořit obsah trochu jinak a chytřeji:
Zaměřte se na nadčasový obsah (např. vzdělávací příspěvky), který můžete snadno využít znovu.
Recyklujte napříč sítěmi i v rámci jedné sociální sítě.
Tvořte to, co se vám tvoří snadno a co vás baví.
Sledujte, co vás nejvíc zdržuje a stresuje, a nechejte si s tím pomoct – od virtuální asistentky, umělé inteligence nebo nejrůznějších aplikací pro tvorbu grafiky, titulků do videa nebo pro plánování na sítích.
Vyhodnocujte si, který obsah má u fanoušků největší úspěch – často to totiž bývá tak, že to, co vás stojí nejvíce času, nemá odpovídající odezvu.
Nastavte si reálný plán, který opravdu zvládnete dlouhodobě dodržovat.
Vyzkoušejte si, jestli vám vyhovuje tvorba většího množství textu nebo videí najednou – následně si vše jen rozplánujete na sítě a nemusíte řešit příspěvky každý den.
A pokud nevíte, kudy kam, nechejte si poradit – např. v mém kurzu Pište jako hvězda, kde si díky copy-typologii najdete váš vlastní efektivní systém psaní příspěvků na sítě.

7/ Neberte to tak vážně!
Ne, fakt není dobré kontrolovat každou minutu, kolik shlédnutí má váš nový reel nebo o kolik se vám díky němu navýšil počet fanoušků. Je to jako v kampani, kde tady nedoporučuju obnovovat každou vteřinu stránku s počtem objednávek, protože z toho budete akorát tak v permanentním stresu.
Ano, čísla jsou na sítích důležitá, protože podle nich poznáme, jestli nám funguje to, co děláme, tj. jestli nám naše úsilí přináší nové fanoušky a jestli naše fanoušky obsah baví. Když se ale z vašeho působení na sítích stane hon za lajky, srdíčky a komentáři, bude vás to vyčerpávat a přestane vás to bavit. A být dlouhodobě konzistentní v něčem, co vás nebaví a stresuje – to se dělá fakt těžko.
Když se vám něco na sítích nepovede, berte to s nadhledem. Hejt nebo negativní komentář se vás možná na chvíli dotkne, ale pak už navždy zapadne v hlubinách internetu (nebo ho můžete smazat). Když neměl dnešní příspěvek odezvu, povede se vám líp ten zítřejší. A pokud jste ráno na sítě nic dát nestihli, napravíte to večer.
Neberte sítě jako něco, kde musíte působit za každou cenu dokonale a kde nemůžete udělat žádnou chybu. Namísto toho si dovolte i na sítích podnikat jako vědec: experimentovat, testovat, poučit se z toho, co (ne)funguje – a dobře se u toho bavit! Zkuste změnit způsob, jak o sítích přemýšlíte, a namísto tlaku a nudné/nutné povinnosti vnímat tu radost, když můžete vaše fanoušky inspirovat a pomáhat jim v něčem, v čem máte zkušenosti a co vám jde snadno. A co může být lepšího a zábavnějšího, než tvořit kolem sebe komunitu lidí, které zajímá stejné téma jako vás?
Ani velká komunita vás nemusí přivést do blázince
Zajímá vás, jak mám tvorbu obsahu a interakce na sítích nastavené já, abych se z toho nezbláznila a abych nebyla permanentně vyčerpaná? Pak se podívejte na záznam z úterního vysílání ve skupině Hvězdy online podnikání. Ve videu se dozvíte jak se nezbláznit z neustálé tvorby, jak řešit nízké interakce a mnohem víc.