Na sociálních sítích se na nás valí obsah od úspěšných podnikatelek, které vypadají skvěle i vteřinu po probuzení, točí videa hodná nominace na Oscara, bez větší námahy vydělávají obrovské peníze a ještě u toho v pohodě zvládnou vařit, starat se o děti, užívat si života a cestovat.
Sdílet úspěchy a oslavovat je s naší komunitou je skvělé – i já to moc ráda dělám. Stejně tak ale ráda ukazuju i druhou stranu mince, o které se už tolik nemluví: když je moje dcera nemocná, tak několik nocí v kuse nespím, na sítě dávám i fotky v teplákách, skloubit péči o 3 děti a podnikání pro mě často bylo fakt těžký a mnohdy to na pár dnů odskákalo moje zdraví… A zdaleka ne vše, co udělám, se mi podaří.
Pojďme si otevřeně říct, že k podnikání patří i stres, pochybnosti a neúspěch. A ačkoliv neúspěch nikoho z nás asi nepotěší, není to nic, za co bychom se měli stydět – je to totiž cesta, jak se posouváme dopředu.
Proč se nehroutím z neúspěchu?
Protože jsem pracovala ve vědě a 8 let jsem strávila v biofyzikálních laboratořích. Moje práce spočívala v tom, že dělám jeden neúspěch za druhým – ale pochopitelně jsem neopakovala pořád dokola ty stejné chyby. Z každého experimentu jsem se poučila, upravila jsem svou hypotézu, nastudovala jsem si nové informace, udělala jsem nový experiment… a tak pořád dokola.
Neúspěch by pro mě byl, kdybych to vzdala. To, co jsem dělala, byla prostě série pokusů, které se průběžně vylepšovaly, až nakonec vedly k vytouženému výsledku. Namísto toho, abych se trápila tím, co se mi nepovedlo, jsem se stejně jako Jára Cimrman radovala z toho, že vím, kudy cesta nevede. A že se mi ta moje cesta čím dál víc ujasňuje.

Podnikejte jako věděc
Zkuste si příště místo „Moje reklama nefunguje a všem ostatním frčí, vzdávám to!“ raději říct „Zatím jsem nepřišla na to, jak tuhle reklamu nastavit, aby přiváděla nové kontakty. Zjistím, čím to může být, a budu to zkoušet dál.“ Cítíte ten rozdíl? Namísto toho, abyste podnikali z pozice oběti, podnikejte jako vědec. 🙂
První krok je tedy jasný: musíte změnit způsob, jakým neúspěch vnímáte. Neúspěch neznamená, že je s vámi něco špatně, že nemáte talent, že to nikdy nedokážete nebo že to máte vzdát. Neúspěch znamená, že jste ZATÍM nepřišli na to, jak uspět. A že to musíte zkoušet dál.
Co teda dělat, když vaše podnikání zatím není tak úspěšné, jak byste chtěli?
1. Zkontrolujte si, jestli máte reálná očekávání
Co od sebe budete očekávat, když si poprvé stoupnete na lyže – olympijskou medaili nebo to, že pojedete pomalu a s roztřesenýma kolenama? Je skvělé mít ambiciózní cíle a velké plány, ale stejně tak důležité je stát nohama na zemi a reálně se podívat na to, jaké máte možnosti a v jaké jste situaci. A nesrovávat se se zkušenými lyžaři, kteří si to vedle vás sviští na černé sjezdovce!
Cíle jako miliónová kampaň sice zní hezky, ale všechny moje klientky, které dnes mají několikamiliónové kampaně, začínaly s menšími obraty a rostly postupně. A já jsem to měla samozřejmě taky tak.
Zamyslete se proto vždy nad tím, jestli jsou vaše očekávání v souladu s vašimi časovými a finančními možnostmi. Pokud jste na rodičovské se 3 dětmi a podnikáte půl roku, pravděpodobně nemáte stejné možnosti jako někdo, kdo už podniká 10 let, má děti celý den ve škole a podnikání mu každoročně generuje miliony, které do něj pak může investovat zpátky.
Často pramení naše nereálné očekávání i z toho, že automaticky předpokládáme, že bude vše jen růst, druhá kampaň bude větší než první, druhý rok si vyděláme dvakrát více než první… Tohle ale není žádné pevně dané pravidlo a podnikání nefunguje podle pravítka.
2. Jistota je jistota – a risk je stres
Hlavně v začátcích podnikání je opravdu těžké předvídat, jak se vám bude finančně dařit a jak rychle budete růst. Mými kurzy a dalšími programy už prošly stovky českých a slovenských podnikatelek a navíc jsem tisíce žen mentorovala v programech od Sigrun, takže mám hodně dobrou představu o tom, jak cesta k úspěchu vypadá: pokaždé jinak.
Někdo si v první kampani vydělá stovky tisíc – a někdo vůbec nic.
Někdo hned kápne na téma, o které je obrovský zájem – a někdo potřebuje chvíli hledat sám sebe i téma, které mu doopravdy sedne a bude fungovat.
Někdo má podmínky pro rychlý růst – a někdo má na práci pár hodin týdně a rychle mu rostou akorát tak malinké děti. 😀
V každém případě se ale nespoléhejte na to, že bude vše fungovat podle plánu, protože se to opravdu nemusí stát (hned). Nedávejte výpověď v práci, dokud se vám podnikání nerozjede – můj muž dal v práci výpověď až na podzim 2020, kdy jsem se stala plátcem DPH a byla velká šance, že nás moje podnikání uživí. Nerušte individuální spolupráce s klienty, dokud nebude opravdu jasné, že tento příjem nebudete potřebovat – i já jsem měla ze začátku vyšší příjmy z individuálních služeb než z prodeje online produktů.
A mějte vždy plán B: pokud nevyjde kampaň na kurz, mějte v záloze např. službu, u které víte, že je o ni dlouhodobě velký zájem a dobře se prodává.
Snažte se prostě nikdy nedostat do situace, že by pro vás momentální neúspěch v podnikání znamenal, že nebudete mít na nájem a další základní potřeby. Abyste mohli podnikat jako vědec, musíte si vytvořit prostor pro experimenty i prostor pro to, že ne každý experiment se podaří.

3. Zpětná vazba a pohled zvenčí je kombo k nezaplacení
Nejen, že vám ostatní dají nové nápady a motivaci, ale taky se díky nim můžete podívat na vaše zdánlivé neúspěchy z jiné perspektivy. Náš vlastní mozek totiž má často tendence zveličovat to negativní a představovat si ty nejčernější scénáře – a když jsme např. uprostřed kampaně, která nejde podle našich představ, je bez podpory zvenčí snadné začít se donekonečna utápět v myšlenkách o tom, jak se nám nedaří a že radši půjdeme na pracák…
Mně v takovýchto situacích pomáhá mentor, komunita v kurzech a mastermindech i sdílení s podnikatelskými kamarádkami. Ještě nikdy se mi nestalo, že bych pak situaci viděla tak černě a jednostranně jako předtím.
TIP: Hledáte mentora, komunitu i podnikatelské kamarádky? Zapište se na čekačku kurzu Prodávejte jako hvězda, ve kterém vás ráda podpořím já i ostatní podnikatelky.
A tajný tip pro moje bývalé absolventky: do dnešní půlnoci využijte bez-DPHáčkovou akci na Afterparty, než se moje nové s.r.o. stane plátcem DPH. 🙂 Odkaz na podpultovou nabídku najdete v mailu.
4. MUSÍTE přijít na to, co nefunguje
Bez tohoto kroku se fakt nehnete dál. Neúspěch totiž bude vaše největší výhoda jen v případě, když zjistíte, proč se vám něco nepovedlo – a když se z toho poučíte.
Jako první krok doporučuju klientkám, aby se nad situací zamyslely samy – často to totiž úplně stačí k tomu, aby odhalily příčinu neúspěchu. Stačí si sepsat jednotlivé fáze procesu, který se nepovedl, a postupně si je projít. Tento seznam se samozřejmě liší podle konkrétní situace, ale např. pokud nejste spokojení s tím, kolik lidí si kupuje váš produkt, projděte si tyto nejčastější důvody:
a/ nemáte (dostatečně velké) publikum
b/ nemáte relevantní publikum
c/ nemáte lákavou nabídku (cena, forma… vše musí sedět, jinak to nebude fungovat)
d/ neumíte nabídku lákavě odprezentovat a prodat (texty, struktura kampaně, sebedůvěra…).
Nebo pokud např. nebudu spokojená s tím, jak mi funguje facebooková reklama, zkontroluju postupně:
a/ co přesně nefunguje, tj. jestli lidé ani neklikají, nebo jestli se dostanou na landing page, ale pak se nepřihlásí
b/ technické nastavení
c/ vizuály
d/ texty reklamy
e/ landing page, kam reklama směřuje.
Už je vám asi jasný princip: jde o to, že namísto pocitu „nefunguje to a je to marný“ si danou situaci rozkouskujete na menší kroky a snažíte se zjistit, který z nich je příčinou neúspěchu. A když odhalíte příčinu, zbývá pak už jen vymyslet novou hypotézu – a znovu ji otestovat. 🙂
Pokud pořád nevíte, proč něco nefunguje, je na čase zeptat se těch, kteří to vědí – vašich fanoušků. Dotazníky, rozhovory, sledování komentářů a mailů – to vše dělejte tak dlouho, dokud nemáte jasno v tom, co do příště vylepšit.
TIP: Při analýze často najdete více důvodů, proč něco nefunguje, ale většinou je jeden z nich hlavní. Soustřeďte se nejdříve na něj a pak postupně opravujte ty méně významné.

5. Nebojte se vrátit na začátek
Je běžné, že vytvoříte službu, kterou pak přestanete nabízet.
Stává se i to, že vytvoříte kurz a zjistíte, že to byl krok vedle.
Je normální, že vás lidé překvapí svým chováním a nedělají to, co předpokládala vaše teorie.
Ať už podnikáte jakkoliv dlouho, nebojte se vrátit o krok zpět – a klidně i úplně na začátek. Znovu si ujasněte definici ideálního klienta, znovu si popřemýšlejte, v čem jste unikátní a proč chodí lidé právě za vámi, znovu si zvažte, co vás nejvíc baví…
Je fajn najít si na tohle cvičení párkrát do roka čas i v případě, že vaše podnikání roste – ale pokud se vám nedaří, pusťte se do něj hned teď.
TIP: Skvělý trik na situaci „v podnikání mi něco nefunguje“ jsem se naučila na nedávném Red circle retreatu u Sigrun – sdílela jsem ho v závěru tohoto videa (od 1:04:08).
6. Nezapomínejte, že dokud není konec, tak není konec
Uznávám, že když tuhle větu říká moje mentorka Sigrun anglicky, tak to zní líp. 😀 Pointa je ale v tom, že s každou situací se dá něco udělat a že z každého kroku se můžete poučit do budoucna. Opět budu citovat Járu Cimrmana: „Někdo musí zkusit, kudy cesta nevede.“ A ve vašem vlastním podnikání to budete nejčasteji vy.
A navíc – i neúspěšná kampaň může vést např. k tomu, že si od vás pak fanoušci koupí jinou nabídku. A v každém případě by měla vést k tomu, že se z ní poučíte do příští kampaně, která bude díky téhle zkušenosti daleko lepší.
Neúspěch tak nemusíte vidět jako konec cesty, ale jako příležitost. K růstu, vylepšení, inovaci, někdy i k úplně nové cestě… a k úspěchu. 🙂 Když půjdete dál a nevzdáte to.
7. Dejte si pauzu
Neúspěch může být fakt vyčerpávající a demotivující, zvlášť pokud jste měli vysoká očekávání. V takovém případě pomůže dát si ode všeho přestávku, odpočinout si od emocí a od problému, který řešíte. Někdy stačí pár hodin, někdy je potřeba pár dnů a někdy i týdnů, abyste znovu získali nadhled a chuť do akce. Pokud to jde, dopřejte si tento odpočinek tak dlouho, jak to jde. 😀

Nebuďte na podnikání sami!
Přidejte se do skupiny Hvězdy online podnikání, jedné z největších onlinových komunit pro podnikatelky a podnikatele. Ve skupině se mimo jiné můžete podívat na záznam vysílání na téma „Co dělat, když se v kampani nedaří“, do kterého jsem si pozvala Annu Ďarmati z projektu Čo dokáže mama.
A moc ráda vás uvidím i v kurzu Prodávejte jako hvězda a v navazujících programech pro absolventky, kde už jsem na cestě k úspěšnému podnikání pomohla stovkám českých a slovenských žen. A ano, tahle cesta často vedla i přes neúspěchy – a právě proto je tak důležité mít kolem sebe podporu a pomoc.