Pokud jste aktivní na Facebooku, je pravděpodobné, že kromě osobního profilu máte i facebookovou stránku a možná i skupinu. A pak je fakt pravděpodobné, že řešíte, jaký obsah dávat kam. Mám pro vás dobrou zprávu: není to zas tak složitý. A ještě další (podle mě :-)) dobrou zprávu: neexistují přesně daná pravidla a hranice jsou fakt tenké. Musíte si je ale určit, jinak se v tom snadno ztratíte. Tak jdeme na to!
Když pochopíte, co je co, máte vyhráno
Kdykoliv podnikatelkám s čímkoliv pomáhám, je pro mě klíčové, aby porozuměly tomu, jak věci fungují – a je jedno, jestli to jsou kampaně, prodejní stránky nebo třeba sociální sítě. Jo, tenhle přístup jsem si odnesla z vědecké kariéry, protože ve fyzice se bez pochopení všech souvislostí fakt neobejdete.
A i v podnikání platí, že když pochopíte základní principy, snadno si pak odvodíte, jak je aplikovat na váš konkrétní případ – a je to daleko lepší, než když budete bez přemýšlení následovat něčí rady, které pro vás ale vůbec nemusejí dávat smysl. Příkladem může být apoštolské podnikání, tj. podnikání v tématu, o kterém zatím skoro nikdo neví – v článku na blogu i v rozhovoru s apoštolkou Andreou Grigerovou jsem rozebírala, v čem je tohle podnikání jiné a proč musíte např. tvořit jiný typ obsahu než já.
Navíc to v podnikání většinou nefunguje tak, že si naplánujete jednu strategii, podle té pojedete a vše bude krásně fungovat podle plánu – obvykle je to spíš tak, že máte plán, který testujete, ladíte, vyhodnocujete, měníte… Abyste tohle mohli dělat, musíte vaši strategii do detailů chápat a vědět, proč a co děláte. A tohle samozřejmě platí i pro strategii na sociálních sítích.
Facebookový profil, stránka i skupina se od sebe totiž liší – každý z těchto formátů má své výhody a nevýhody. A když k nim nepřistupujete stejně, ale využíváte všechny výhody a vyhýbáte se nevýhodám, máte vyhráno. 🙂
TIP: Chcete se ode mě učit a pochopit, jak doopravdy funguje prodej a online podnikání? Zapište se na čekací listinu ke kurzu Prodávejte jako hvězda, kde konečně pochopíte, jak fungují prodejní kampaně na služby, online kurzy i fyzické produkty.
Facebooková stránka: vaše veřejná vizitka
Facebooková stránka bývá často označovaná jako výkladní skříň vašeho podnikání – na rozdíl od skupiny tam totiž tvoříte obsah pouze vy. Je to prostor, kde můžete sdílet nejen vaše nabídky, ale i názory, zkušenosti, know-how, tipy, inspiraci… a okořenit to informacemi o vás, protože lidé rádi nakupují od toho, u koho cítí, že jsou na stejné vlně.
Stránka je prostor, na kterém se můžete veřejně představit nejen svému publiku, ale i novým fanouškům, kteří vás zatím neznají. Při tvorbě obsahu na stránku tedy myslete na to, že by měl obsah zaujmout i potenciální nové sledující (a nakupující :)) a že jde sdílet. Na facebookovou stránku se proto hodí příspěvky, které mají potenciál stát se virálními – nebo alespoň potenciál pro to, aby je lidé sdíleli: reels, novinky z vašeho oboru, vtipné příspěvky, opravdu přínosné informace, sdílení, se kterým se hodně lidí ztotožní, témata, o kterých se ostatní bojí mluvit… A také rozhovory se zajímavými hosty, kteří mají velké komunity a můžou pak video dál přesdílet.
TIP: Schází vám inspirace i systém ve psaní příspěvků na sítě? Pak jste ideální klient pro můj kurz Pište jako hvězda. 🙂

Facebooková skupina: komunita, kterou zajímá téma vašeho podnikání
Zatímco stránku sledují ti, které zajímáte vy, do skupiny se lidé nemusejí přidávat jenom kvůli vám, ale i kvůli komunitě lidí, které zajímá stejné téma. I proto bývá snadnější mít větší a aktivnější komunitu ve facebookové skupině než na stránce – např. já mám teď 10 000 členů ve skupině a 4 000 fanoušků na stránce (nemusí to tak samozřejmě být vždy, některé moje klientky mají více fanoušků na stránce než ve skupině).
Velkou výhodou skupiny je to, že obsah netvoříte pouze vy, ale všichni členové – nestane se to ale samo od sebe, musíte je to naučit. Lidé si často stěžují, že v jejich skupině nejsou fanoušci aktivní – ale málokoho napadne, že to, jak je vaše skupina akční, je vaše zodpovědnost.
Když jsem v roce 2019 založila skupinu Hvězdy online podnikání, dávala jsem si hodně záležet na tom, aby její členové věděli, jak do ní můžou přispívat a na co se v ní můžou ptát. Teď už to tolik dělat nemusím, protože to ve skupině žije a noví členové hned odkoukají, jak ji mohou využívat, ale ze začátku se skupina rozhýbala díky mé konzistentní a cílené práci – díky tomu, že jsem své fanoušky naučila, jak se v ní mají chovat.
Další výhodou skupiny je, že v ní lidé rádi diskutují a baví se společně. Nemusíte proto trávit spoustu času vymýšlením dlouhých, např. vzdělávacích příspěvků – stačí nadhodit otázku, přesdílet zajímavý odkaz, vymyslet vlákno, ve kterém lidé mohou sdílet své zkušenosti a vzájemně se podpořit… A pak už jen stačí sledovat komentáře, zapojit se do diskuze – nebo si dopřát volno a užívat si, že vaše skupina žije i bez vás. 🙂
TIP: Zajímá vás, jak si do skupiny přivádím nové fanoušky? Koukněte na záznam vysílání, kde jsem rozebírala 6+1 strategií, jak na to. A jestli vás zajímá, jak skupinu rozhýbat a zakčnit její členy, dejte mi vědět – ráda pro vás na tohle téma napíšu další článek nebo natočím video.
Facebookový profil: váš osobní prostor nebo tajná podnikatelská zbraň?
Chcete využívat osobní facebookový profil jen k tomu, abyste tam sdíleli rodinné fotky s přáteli? I to je samozřejmě v pořádku a já jsem to tak taky měla – než jsem začala podnikat. Pak jsem osobní profil pomalu přetvořila v prostor, kde mě sledují nejen bývalí spolužáci, ale i lidé, které neznám osobně.
Ještě nedávno platilo na facebooku pravidlo, podle kterého jsme nesměli osobní profil využívat jen pro podnikání. Od loňského roku je ale vše jinak a na profilu si teď můžeme sdílet podnikatelské příspěvky tak často, jak chceme – můžeme si jej dokonce přepnout do profesionálního režimu, který nabízí některé funkce, co byly dříve dostupné pouze na stránkách.
Nová pravidla pro profil samozřejmě vedou k otázce, kterou si klade čím dál víc tvůrců obsahu: jaký je vlastně rozdíl mezi facebookovou stránkou a profilem? (Kromě toho, že máme na profilu daleko větší dosahy… :P) Jsem sama zvědavá, jak se tahle situace bude vyvíjet dál a je dost možné, že v budoucnu si pro podnikání založené na osobní značce nikdo stránky zakládat nebude. Některé podnikatelky ostatně už teď na facebookovou stránku přestaly přispívat a všechen obsah dávají na osobní profil.
Já ještě pořád využívám i stránku, chci na ní nadále tvořit obsah, protože tam mám i fanoušky, kteří mě na osobním profilu nesledují. A stránka má velký význam i díky tomu, že z ní spouštíte facebookovou reklamu – a nevím, jak vy, ale já si teda pokaždé, když na mě vyskočí reklama od někoho nového, danou stránku rozkliknu. V profesionálním módu na facebookovém profilu sice můžete reklamu spouštět taky, ale párkrát jsem to zkoušela a možnosti nastavení jsou velmi omezené, takže v současné době všichni čeští i zahraniční experti na reklamu, se kterými jsem o tom mluvila, doporučují spouštět reklamu z facebookové stránky.
A jaký obsah dávat na profil? Já na něm píšu o věcech, kterými žiju a které mě baví, sdílím fotky z cest, své myšlenky, cokoliv, co mě zaujme a co si nechci nechat pro sebe – a pravidelně přihazuju i něco o svém podnikání. A dávám si záležet na tom, abych měla na profilu dobře vyplněné bio a takovou cover fotku, ze které je na první pohled jasné, že podnikám.
Na osobním profilu často tvořím i stories – celkově ho využívám jako způsob, jak mě mohou lidé více poznat a jak můžou zjistit, jestli jsme na stejné vlně. Nejen, že mě baví sdílet to, co mi přijde důležité a zajímavé, ale taky dobře vím, že jsou to právě osobní vztahy a sympatie, které prodávají – zvlášť v dnešní době, kdy má většina z nás ve svém oboru konkurenci nebo kdy si každý může vytvořit obecné texty pomocí umělé inteligence.

Cest je spousta – najděte si tu svou!
Neexistuje žádné univerzální pravidlo pro to, jaký obsah se hodí na stránku, do skupiny a na profil. Pokud např. natáčíte rozhovory, dává smysl vysílat je na stránce, aby je mohl váš host nasdílet. Stejně tak se ale můžete rozhodnout vysílat na profilu, protože tam máte větší dosahy, nebo ve facebookové skupině, protože je tam vaše největší komunita a chcete, aby to tam žilo a abyste si díky rozhovorům přivedli do skupiny nové členy.
Podobně i vzdělávací příspěvky se nejvíce hodí na facebookovou stránku, ale můžete je sdílet i na profil. A některé mé klientky dávají pravidelně vzdělávací obsah do facebookové skupiny a tahle strategie jim dlouhodobě skvěle funguje.
Jak se teda rozhodnout, co dávat na profil, do skupiny a na stránku? Nejlepší je udělat si čas od času audit vašich sítí. Zamyslet se nad tím, jaký cíl na každém z komunikačních kanálů máte – např. v mém případě to vypadá tak, že na stránce chci hlavně vzdělávat, na profilu sdílet osobnější věci a ve skupině bavit a budovat pocit komunity a dlouhodobé podpory.
Když si tyhle základní cíle definujete, můžete se pak pustit i víc do hloubky a zamyslet se nad tím, jaký typ obsahu je bude nejlépe naplňovat. Důležité ale je, aby měl každý z komunikačních kanálů trochu jiný cíl – pak totiž nebudete řešit, jestli dávat všude ten stejný obsah, ale bude vám jasné, jaký typ obsahu se hodí kam.
A ještě jedna důležitá věc: počítejte s tím, že jsou vaše sítě živý organismus, který se průběžně mění, vyvíjí, roste… A často se chová nepředvídatelně. Všechny strategie a plány, které si sepíšete, je proto potřeba testovat a průběžně upravovat.
Jak konkrétně vypadá tvorba obsahu na Facebooku v praxi?
Hodila by se vám další inspirace k tomu, jak může obsah na profilu, na stránce a ve skupině vypadat? Podívejte se na záznam živého vysílání ve skupině Hvězdy online podnikání, kde jsem s vámi sdílela svou aktuální strategii, kterou teď používám (a testuju a ladím já :-)). A protože způsobů, jak pojmout sítě, je spousta, v záznamu se můžete těšit i na hvězdné hosty – mé klientky Veroniku Matysovou a Helenu Hájkovou, kterých jsem se ptala na facebookové strategie, co právě teď využívají. Moc se těším na viděnou i na další potkávání ve skupině, kde jsme se Facebooku celý týden věnovali.
Jedna odpověď
Ahoj Inko,
tak to ověřuji ten komentář. Nyní tedy z PC. Předtím jsem to chtěla udělat z mobilu.
Tak uvidíme, zda se to odešle.
ahoj Blanka