O49A6369

Jak podnikat v létě: budete vydělávat, propagovat nebo odpočívat?

Pokud plánujete celé léto odpočívat, nic neprodávat a dát si pauzu od sítí, nemusíte číst dál – a užijte si to! Jestli si ale na dovolenou berete s sebou počítač a přemýšlíte, co můžete během léta prodávat nebo co můžete udělat pro vyšší podzimní prodeje, je tenhle článek přesně pro vás.

Využijte toho, že není tak velká konkurence na sítích

Začínáte podnikat nebo zatím nemáte velký počet fanoušků na sítích? Pak je pro vás léto ideální příležitostí, kdy zaujmout nové sledující. Jakto? Algoritmy sítí totiž fungují tak, že když váš fanoušek sleduje i účty s několikanásobně vyšším počtem sledujících, než máte vy, předhazují mu sítě hlavně obsah od velkých hráčů. Když si ale vaše konkurence dá během léta pauzu, začne se vašim sledujícím objevovat na facebookové zdi nebo v instagramovém feedu víc příspěvků od vás – pokud si teda pauzu nedáte taky. 🙂

Hodně podnikatelů navíc přes léto archivuje facebookové skupiny, do kterých byli jejich členové zvyklí chodit pro rady, podporu a sdílení. Když tuhle možnost mít nebudou, je velká šance, že se půjdou zeptat nebo inspirovat jinam – a v ideálním případě samozřejmě k vám, pokud o sobě budete během léta dávat vědět.

Klidně tvořte přes léto podobný obsah jako po zbytek roku, ale můžete ho ladit víc pohodově a letně. A zatímco během roku moc neřeším načasování příspěvků, v létě je fajn zohlednit, že lidé budou online především ráno a večer (maminky malých dětí často i kolem poledne). 

Léto je i skvělý čas pro zkoušení nové strategie na sítích nebo proto, abyste začali s úplně novou sítí (pokud nevíte, jakou si vybrat, koukněte na můj článek). Já se během léta plánuju víc zaměřit na TikTok a Pinterest – pokud tam jste aktivní, budu moc ráda, když mě podpoříte!

Léto má ještě další velkou výhodu – budete mít spoustu nových zážitků a fotek z nových míst. A pravděpodobně i spoustu nových nápadů díky tomu, že si odpočinete, získáte nadhled a vybočíte z každodenní rutiny.

TIP: Moje skupina Hvězdy online podnikání zůstává aktivní i během léta – nearchivuju ji, protože skvěle, funguje i během dnů, kdy si dávám pauzu a jsem offline. I v červenci a v srpnu si tam tak můžete přijít pro inspiraci i rady, podívat se úterní živá vysílání (nebo na záznamy desítek videí, co už ve skupině jsou) a využít pravidelné čtvrteční promo vlákno (kde možná nebude tolik komentářů jako během roku, takže máte větší šanci vyniknout :-))

Využijte toho, že v létě bývá levnější reklama

Válí se vám v šuplíku magnet nebo levnější produkt? Nebo budete mít přes léto čas magnet či miniprodukt vytvořit? V letních měsících bývá menší konkurence nejen na sítích, ale i ve facebookové reklamě – což znamená, že se dá očekávat, že bude cena za kontakt nižší než např. v září, kdy se po letním spánku proberou všichni podnikatelé a budou spouštět reklamu.

Připomínám ale, že není dobré sypat peníze do reklamy jen tak bezhlavě, aniž byste měli naplánované, jak se vám tahle investice vrátí zpátky. Když si platíte reklamu na magnet, mějte vždy promyšlené další kroky, např. že si pak kontakty z magnetu pošlete na podzim do živé kampaně na dražší produkt nebo že jim ještě během léta nabídnete levnější produkt, který pokryje náklady na reklamu. 

Téma letního magnetu proto volte vždy tak, aby na něj dobře navazovaly další kroky – a v ideálním případě i tak, aby se dobře hodilo k létu, tj. aby ho mohli využít i lidé, na které vaše reklama skočí na dovolené.

Má cenu prodávat v létě v kampani?

Určitě ano – pokud se vám chce trávit letní dny u počítače. Já mám s velkou letní kampaní zkušenost z roku 2020, kdy jsem v ní měla přes 2000 lidí (pro mě tehdy obří číslo) a 87 z nich si koupilo navazující placený kurz Prodávejte jako hvězda, který jsem v té době spouštěla poprvé. Byla jsem překvapená z toho, jak aktivní tehdy moje publikum bylo navzdory tomu, že kampaň trvala 5 týdnů – začínala v červenci a končila v srpnu. A taky z toho, že se obrat z kampaně blížil milionu Kč a stala jsem se tak na podzim plátcem DPH.

No a nejsem samozřejmě sama, kdo má dobrou zkušenost s letními kampaněmi – např. moje dlouhodobá klientka, lektorka psaní příběhových i podnikatelských knih Veronika Matysová dodnes nadšeně vzpomíná na svou letní kampaň z roku 2021, která byla tehdy její zatím nejúspěšnější co se týče počtu přihlášených i obratu: „V létě 2021 jsem v rámci Kickstartu dělala zdarma Letní školu tvůrčího psaní, v jejímž závěru jsem prodávala návazný placený kurz. V Letní škole jsem měla skoro 600 nadšených psavců, z čehož 70 pokračovalo do návazného kurzu. Přineslo to krásných 300 tisíc, což pro mě do té doby byla na jednu kampaň nevídaná suma. Proto budu letos dělat svůj kampaňový minikurz zdarma opět v srpnu – časově mi to tak lépe vychází se začátkem K90 (Kniha za 90 dní). Léto je na nakopnutí psaní knihy ideální!“

Využijte toho, že pro spoustu lidí je léto čas, kdy se mohou naučit něco nového

Během léta máme méně povinností – a často i více chuti a energie vzdělávat se v tématu, které nás baví nebo zajímá. Ačkoliv vy si možná budete chtít přes léto spíš od online vzdělávání a meetingů na Zoomu odpočinout, vaše publikum to může mít úplně jinak. Určitě se tedy nebojte otevřít v létě kurzy nebo jiné vzdělávací online programy – zvlášť v případě, že se s vámi lidé mohou naučit něco nového, aniž by k tomu potřebovali mít nářadí, přístroje nebo jiné pomůcky, se kterými by se jim špatně cestovalo na dovolenou.

Tuhle zkušenost potvrzuje i moje klientka Lucie Samková, lektorka kurzů pro pedagogy: ‚‚Já pro své klientky v létě otevírám pohodový letní kurz ‚‚V září si dám kávu‘‘, protože vím, že plánování je pro ně v létě důležité a že chtějí být na nový školní rok připravené. Osvědčilo se mi také zaměřit se na tvorbu PDF produktů a vylepšování zákulisí projektu. Ač by se mohlo zdát, že jsou prázdniny pro učitelky prostor pro nicnedělání, potvrzuje se mi, že je to naopak. Mnoho z nich se v létě aktivně vzdělává mnohem více než během školního roku.‘‘

Podobně vnímá zkušenost s letním placeným kurzem i expertka na podnikatelské technikálie Petra Vymětalová: „Když jsem poprvé chystala Letní webovou přípravku, měla jsem z prázdninového termínu dost velké obavy. Jinak to ale nevycházelo, tak jsem se rozhodla to vyzkoušet. Letní termín se osvědčil tak, že letos v červenci poběží Letní webová přípravka už počtvrté.

Ukázalo se, že čas dovolených je ideální na plánování, promýšlení a rozjímání nad vlastním (budoucím) webem. Přípravku jsem nastavila tak, aby se dala v pohodě zvládat i v prázdninovém režimu. Nevadí týden na dovolené úplně offline, naopak to funguje jako velká výhoda, když vás e-maily, sociální sítě a různé zprávy neodvádí od práce. A tak se klidně může stát, že si z dovolené kromě zážitků a suvenýrů dovezete taky základy svého webu.‘‘

Vytvořte letní online produkt nebo letní verzi produktu

Nemá cenu zavírat oči před tím, že v létě jsou lidé více venku a když zrovna neprší, jsou i méně online. Lepší je zamyslet se nad tím, jak podle mého motta VŠECHNO JE VÝHODA udělat výhodu i z toho, že vaše kampaň nebo placený kurz poběží v létě.

Zvolte pohodové tempo, udělejte v kampani letní party, prodlužte prodejní část a přizpůsobte téma i formu magnetu tomu, že je léto. Podobně i u placeného letního produktu to nepřežeňte s obsahem ani podporou a myslete na to, aby produkt fungoval i ze záznamu a aby mohli klienti vaši podporu využívat flexibilně, ne jen v předem dané časy a termíny.

Nezapomeňte vaši nabídku i letně prezentovat – u prodejní stránky platí zásada, že nečekáme, až se na nás klient obrátí s výčtem pochybností a námitek, ale píšeme už samotný text tak, abychom ty nejčastější námitky co nejdříve vyvrátili. Dobře si proto rozmyslete, proč si lidé mají váš produkt koupit zrovna v létě – a pak jim to srozumitelně a přesvědčivě odkomunikujte.

TIP: U letních magnetů nebo programů doporučuju naznačit už v názvu, že se jedná o letní kurz, letní školu, letní verzi atd. Dáte tak na první pohled najevo, že dobře víte, že kurz poběží v červenci nebo v srpnu – a že to zohledníte v obsahu i formě kurzu.

Dohánějte resty

Sedněte si na balkón nebo na terasu, dejte si něco dobrého k pití – a pusťte se do dohánění restů, které během roku pořád valíte před sebou. V létě totiž míváme míň konzultací, míň povinností v kurzech, míň mailů k vyřizování – a tudíž více času vrhnout se na vše, co v běžném podnikatelském frmolu moc nestíháme.

Léto je ideální čas na úklid na webu, čištění e-mailové databáze, vyhodnocování tvorby obsahu na sítích, oprášení definice ideálního klienta, aktualizaci portfolia produktů, promyšlení cenotvorby, marketingové a finanční plánování… Prostě na všechny činnosti, které v ideálním vesmíru děláme pravidelně. 😀 

TIP: Nemůžete se rozhoupat k podnikatelskému letnímu úklidu nebo nevíte, jak na to? Finanční mentorka pro podnikatelky Lucie Krausová prodává právě teď kurz Letní podnikatelská inventura, kde vám v pohodovém letním tempu 🙂 pomůže dát do pořádku vše kolem financí, účetnictví a podnikatelského plánování. Za tohle si v prosinci fakt poděkujete!

Můžeme si dovolit dát si v létě pauzu?

No jasně, že ano! Výjimkou jsou případy, kdy máte v létě hlavní sezónu a nejvyšší obraty, ze kterých pak potřebujete žít po zbytek roku. Pokud vaše podnikání letně-sezónní není, je pouze na vás, jestli si dáte prázdniny nebo pracovní léto. 

Já podnikám 6 let a loni jsem si přes léto poprvé dopřála větší pauzu nejen v podnikání, ale i na sítích. Bylo to z velké části i kvůli tomu, že můj loňský rok byl náročný a potřebovala jsem úplně vypnout, odpočinout si a zklidnit se po období plném stresu (ne v podnikání, ale v osobním životě). V minulých letech jsem během léta pracovala pro klienty, vedla intenzivní kurzy, spouštěla kampaně nebo doháněla pracovní resty před porodem. 😀 

I letos se chystám v létě hodně cestovat a odpočívat, ale chtěla bych zůstat aktivní na sítích, i když si budu nějaké věci chystat víc dopředu, abych nemusela být online každý den. Kurz Prodávejte jako hvězda skončil v polovině června, mastermind začíná až v září, takže jediný program, který přes léto povedu, je můj dlouhodobý klub pro absolventky, kde budeme mít pohodovější letní režim. Klientkám z mentoringu jsem poslala seznam termínů, kdy nebudu cestovat a kdy se můžeme v létě setkat, kdyby to potřebovaly. Naplánovala jsem si prostě všechno tak, abych si dovolenou mohla dopřát – protože je to pro mě tento rok priorita.

Jaké léto budete mít vy?

Chystáte se odpočívat, pracovat – nebo obojí? Využijte promo vlákno ve skupině Hvězdy online podnikání a pozvěte si ostatní na vaše letní magnety, živé akce nebo jakékoliv další nabídky. A podívejte se, co pro vás chystají ostatní, léto je totiž ideální čas i na vaše vlastní vzdělávání – třeba u mě v kurzu Pište jako hvězda, který si můžete studovat kdykoliv a kdekoliv a hned si podle něj začít psát letní příspěvky na sítě.

Sdílejte:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Další články

Chceš se učit od nejlepší mentorky v Evropě?

Přihlas se na čekací listinu a dám ti vědět.

.