Standardní poučky o tom, jak si vybrat téma podnikání, říkají, že to musí být něco, o co je zájem. Ano, v ideálním případě se váš ideální klient dnem i nocí trápí nad problémem, který umíte vyřešit. Co když je ale vaše téma zatím neznámé a nikdo nad ním nepřemýšlí? I v takovém případě můžete úspěšně podnikat – ale musíte na to trochu jinak.
Všechno je výhoda
Moje téma je specifické, protože…
Moje situace je jiná, protože…
Mám to těžší než ostatní, protože…
Nedokážu spočítat, kolikrát už jsem tuhle větu od svých klientek slyšela. Každé téma je totiž něčím specifické a v něčem náročnější: někdo má větší konkurenci, někdo podniká v tématu, které je intimní, někdo cílí na publikum, které není moc aktivní na sítích…
Takže ano, vaše podnikání je specifické – podobně jako každé jiné podnikání. 🙂 A je pravděpodobné, že i vaše téma nebo váš podnikatelský model bude mít nějaké nevýhody a překážky. Důležité je o nich vedět, nezavírat před nimi oči – a udělat z nich výhodu.
Pokud mě už nějakou dobu sledujete, je veliká šance, že jste ode mě (nebo od mých klientek) motto VŠECHNO JE VÝHODA slyšeli. Tohle heslo původně vzniklo v souvislosti s texty, když jsem ženy učila, jak odkomunikovat jakoukoliv vlastnost produktu jako výhodu:
Kurz je s podporou? Skvělé, výhoda je, že lidé dostanou odpovědi na své otázky.
Kurz je bez podpory? Skvělé, výhoda je, že si ho mohou klienti ihned procházet.
Kurz teprve bude vznikat? Skvělé, výhoda je, že se mohou klienti podílet na jeho obsahu a mají více času nachystat se na začátek.
Postupně jsem ale tohle heslo začala víc a víc používat ve spojitosti se všemi podnikatelskými otázkami a tématy. A teď si ho ukážeme v praxi. 🙂

Co znamená, že o vašem tématu lidé zatím nevědí?
Ano, odpověď je jednoduchá – že jim o něm musíte říci vy. Vymyslela jsem pro tuhle situaci spojení podnikej jako apoštol nebo apoštolské podnikání, protože přesně o tohle jde: musíte o daném tématu šířit povědomí. Zatímco u jiných témat to za vás udělá konkurence, média nebo třeba školní učebnice, vy si jako apoštolové musíte vystačit sami.
Být apoštolem je velká výhoda – lidé vás budou zvědavě poslouchat a snadno je zaujmete, protože přinášíte něco úplně nového. Je velká šance, že zaujmete náhodné kolemjdoucí na sítích, že se dostanete do médií, že si vás budou lidé zvát do podcastů, kongresů a rozhovorů na sítě, že napíšete úspěšnou knihu… Protože v dnešní době není tak snadné přijít s něčím novým – a vy přesně tohle nabízíte.
TIP: I když nepodnikáte apoštolsky, popřemýšlejte si, jak vaše téma můžete pojmout nově. Já jsem např. takto začala při psaní textů využívat typologie osobnosti, z čehož vznikla moje copy-typologie DACH, kterou dnes využívám nejen u textů, ale obecně v celém marketingu. V kampaních tento koncept zaujme nové fanoušky právě proto, že je to zcela nový systém, o kterém nikdy dříve neslyšeli.
Výhoda všech apoštolů: texty na sítě jsou brnkačka
Zatímco vysvětlováním toho, proč je důležité jíst zeleninu, pravděpodobně nikoho na sítích moc neohromíte, u apoštolského tématu vám stačí sdílet cokoliv a lidé vás budou nadšeně sledovat a těšit se na další příspěvky. Tím cokoliv teda samozřejmě myslím ochutnávku vašeho tématu pojatou tak, aby fanoušky zaujala – ale stačí vám mluvit o naprosto základních věcech, které snadno vysypete z rukávu, nemusíte vymýšlet žádné složitosti.
TIP: Apoštolský obsah na sítě můžeme čas od času vytvořit i my s neapoštolskými tématy. Často totiž zapomínáme na to, že ne všichni naši sledující mají jasno v základních pojmech a principech – nebo že ne každý sledující ví, kdo jsme a co děláme. Tento obsah je nadčasový, takže ho můžete efektivně recyklovat a ještě více si tak ušetřit čas.

Základní pravidlo pro apoštolskou tvorbu obsahu
Když budete komunikovat pouze o něčem novém a neznámém, může se stát, že si lidé článek nebo příspěvek na sítích ani nerozkliknou, protože netuší, o čem mluvíte a proč je to má zajímat. Proto musíte vaše unikátní téma spojit s problémem, který už lidé řeší – jen by je nenapadlo, že tohle řešení můžete přinášet právě vy a vaše metoda nebo produkt.
Vysvětlím vám to na příkladu klienta, který se už delší dobu cítí každé ráno unavený a nevyspalý. Napadne ho začít zjišťovat, jestli má kvalitní postel, polštář a peřinu, jaká je optimální teplota v ložnici, co by měl před spaním jíst, jak se zbavit stresu nebo jestli by si měl pořídit výživové doplňky pro více energie.
Ale nemusí ho napadnout, že na to, jak spí, má vliv i rozmístění nábytku v místnosti. Když mu budete chtít říct něco o feng-šuej, zaměříte se proto nejprve na problém, který dokážete vyřešit – začnete např. popisem vidiny kvalitnějšího spánku. A až když si takto získáte čtenářovu pozornost, můžete mu vyprávět detaily o metodě, která ho už teď určitě bude zajímat.
Stejný princip platí i v případě, že tvoříte obsah, na který budou publikum odkazovat vyhledávače (články na blog, příspěvky na Pinterest, videa na YouTube…). I tady zohledněte při tvorbě nadpisů, popisků i samotného textu klíčová slova, která bude vaše publikum doopravdy hledat, tj. v našem příkladu by to byla témata kolem lepšího spánku.
Apoštolové potřebují čas
Apoštolské podnikání má oproti tomu standardnímu jednu významnou odlišnost: fanoušci potřebují více času k tomu, aby se stali vašimi klienty. Ano, spousta výjimek potvrdí tohle pravidlo a koupí od vás na první dobrou, ale většina bude potřebovat více času, než se rozhoupá a rozhodne.
V klasickém neapoštolském podnikání cílíme na publikum, které už ví, že řeší nějaký problém a že na něj existuje podobné řešení jako to, co prodáváme my. Pak stačí popsat naši nabídku a lidem bude jasné, proč ji mají chtít. Jako apoštolové ale musíte ještě o krok zpátky – musíte lidem vysvětlit, proč je vaše téma vůbec má zajímat a že váš přístup opravdu řeší problém, který mají. A to vyžaduje čas.
Namísto automatizovaného prodeje přes funnely nebo strategie celý rok nejsem vidět a před kampaní na všechny dva týdny skáču proto doporučuju vsadit na pravidelnou a konzistentní tvorbu obsahu na sítích i v e-mailových newsletterech. Ideálně samozřejmě tak, abyste měli jasnou strategii, v rámci které čtenářům postupně představíte vaše téma a díky tzv. seedingu si je nachystáte na prodejní nabídku. A protože prodej levných produktů studenému publiku funguje nejlépe u neapoštolských témat, budou vaší tajnou zbraní živé kampaně, kde máte dost prostoru interagovat s novými fanoušky a ukázat jim, proč je má vaše téma zajímat.
TIP: Váháte, na jaké síti tvořit obsah? Koukněte na můj článek, který vám s rozhodováním pomůže. A pokud chcete hned teď začít psát podle DACH copy-typologie, naskočte do kurzu Pište jako hvězda, kde vám ukážu, jak na newslettery, texty na sítě i seeding.

Apoštolka Andrea aneb víte, proč řešit fonty?
Jednou z mých apoštolských klientek je fontoložka Andrea Grigerová. Máme toho společného hodně, ale mimo jiné se obě zajímáme o slova – já o jejich obsahovou stránku a Andrea o tu vizuální.
Zatímco já mám výhodu v tom, že hodně lidí řeší, CO mají napsat na web nebo na sítě, Andrea teprve musela svým fanouškům ukázat, PROČ je má forma písma zajímat. Zatímco já nikomu nemusím vysvětlovat, že dobře napsaná prodejní stránka zaujme klienty, Andrea musí lidem ukázat, že na fontech záleží – a dělá to hodně dobře!
Na svých sítích vymyslela unikátní koncept Fontohrátek, kde vždy napíše jedno slovo více fonty – a lidé žasnou nad tím, že tam doopravdy vnímají rozdíl. Apoštolský obsah jí skvěle funguje i během kampaní, kde hodně využívá interaktivní příspěvky a další metody, díky kterým lidé názorně vidí, že na fontech opravdu záleží. A začne je to fascinovat!
Díky tomu, že je její obsah netradiční a lidé nic takového nikde dřív neviděli a nezažili, má v kampaních obrovské množství komentářů. A z publika, které ještě před pár dny o fontech nevědělo vůbec nic, si tak postupně tvoří nadšené fanoušky – a potom klienty.
Zajímá vás víc?
Mám velkou radost, že Andrea přijala pozvání k rozhovoru, který jsme pro vás odvysílaly ve skupině Hvězdy online podnikání. Ve videu uslyšíte tipy od zkušené apoštolky, kterou řada lidí od jejího tématu zrazovala a prorokovali jí, že nikdy nebude mít úspěšné kampaně. Andrea ale fonty miluje a svého tématu se nevzdala – a dobře udělala, protože se jí v podnikání opravdu daří. Přijďte si pro inspiraci, kterou určitě využijí i neapoštolové. 🙂
A pokud vás téma psychologie fontů zaujalo, vyzkoušejte si na 3 měsíce Fontotéku, ve které si snadno vyberete takový font, který vás perfektně vystihne. A jaký bude výsledek? Třeba to, že si přitáhnete přesně takové klienty, se kterými se vám bude dobře pracovat. 🙂
Jedna odpověď
Inko, skvělý článek! Děkuji … úleva! Určitě mám apoštolské téma. Zažívám přesně to, co popisuješ. Upravuji i čistím vodu nechemicky. (I ten počítač pokaždé automaticky opravuje slovo nechemicky za mechanicky. :))
Ačkoli se zdá, že každého přeci zajímá čistá voda, je to pravda jen částečně. Každý si myslí, že vodu zná. Vždyť jsme s ní dennodenně, teče nám z kohoutků. Všichni předpokládají, že čistou vodu lze získat jen pomocí filtrů a chemie. Ale tenhle koncept je zastaralý, poplatný době, ve které vznikl.
Je velmi těžké změnit zaběhnuté paradigma. Někteří ho prostě nemohou a nechtějí vidět, protože jim nabourává obraz světa a je pro ně ohrožující. I proto někdy ty agresivní reakce. Naučila jsem se ale, že je to o způsobu, co prezentovat a jak s lidmi mluvit. Jak nové téma komunikovat citlivěji. Jak ho spíše prostřít na stůl a nechat lidi si jej v klidu prohlédnout a případně ochutnat až ve chvíli, kdy se na to cítí zralí.
Píšeš, že to chce čas. Takže teď už nemám špatný pocit z toho, že jsem nejposlednější z posledních, že stále váhám nad tím, jak formulovat text na svém vlastním webu. Díky za praktickou inspiraci. Jdu na to, změním to po tisící páté a už to bude určitě ono!