O49A7250

15 důvodů, proč váháte s tvorbou prvního online kurzu

Láká vás myšlenka, že byste letos začali tvořit a prodávat online kurzy? Už vás nebaví jen měnit čas za peníze a chcete své know-how předávat většímu množství lidí než doposud? Pak se vaše nadšení možná střídá s pochybnostmi, jestli je na tvorbu kurzu ten správný čas a jestli se do toho doopravdy pustit.

A protože vím, že spousta pochybností nás často blokuje úplně zbytečně, sepsala jsem pro vás přehled nejčastějších námitek, které mi napsaly nebo řekly podnikatelky z mé komunity. Přečtěte si, proč byste se těmito obavami a pochybnostmi neměli nechat zastavit, pokud cítíte, že je právě teď ten pravý čas na váš první online kurz!

1. „Vždyť si to lidé můžou vygooglit nebo najít na YouTube.“ 

Ano, dnes si opravdu můžeme na internetu najít lekce jógy i angličtiny nebo návody na upletení svetru či na výrobu bylinkových tinktur. Přesto mám klientky, které v těchto tématech úspěšně podnikají a prodávají kurzy. Jak je to možné? Na rozdíl od Googlu nebo YouTube totiž v online kurzech najdete ucelené podrobné návody, jak se dané téma naučit. A navíc i podporu, sdílení, motivaci, zpětnou vazbu, konkrétní zkušenosti, inspiraci… prostě daleko víc než jen informace.

Jasně, vždycky budou někomu stačit střípky informací z internetu. Ale pokud si dobře zvolíte téma kurzu a naučíte se ho prodávat, najdete si klienty, kteří chtějí postupovat k cíli efektivně a rádi si zaplatí za vaše komplexní know-how, zkušenosti i podporu.

2. „Ještě toho neumím dost. Musím si přečíst další knihy a dostudovat kurzy.“ 

Každý z nás se ještě může víc vzdělávat a získávat více zkušeností v našem oboru – to je něco, co děláme celý život. Vždycky budou existovat knížky, které jste ještě nečetli, a kurzy, které jste ještě neabsolvovali. Důležité ale je uvědomit si, jestli už teď můžete pomoct vašim klientům v tom, co je trápí a co sami neumí vyřešit. Nejprve můžete klidně cílit na začátečníky ve vašem oboru, které se nepotřebují učit od nejlepších světových expertů, ale od někoho, kdo je v daném tématu o několik kroků před nimi.

Když budete pořád jen čekat, až si nastudujete další kurz nebo přečtete další knížku, budou na vaši pomoc zbytečně čekat i klienti, kterým byste už zatím mohli pomáhat. A navíc si všímám toho, že nejvíce o sobě pochybují právě ženy se spoustou zkušeností a znalostí. Kriticky se zamyslet nad tím, jestli máte co předat, je samozřejmě důležité a je to známkou toho, že vám opravdu záleží na tom, aby vaše kurzy pomáhaly ostatním. Pozor ale, ať nespadnete do bludného kruhu pochybností, že zatím nejste ve svém oboru dost dobří. Umíte něco, o čem víte, že to pomáhá vašemu ideálnímu klientovi? Skvělé, pak na tohle téma můžete natočit kurz. A potom se průběžně věnovat čtení všech těch knih, co máte v plánu. 🙂

Hodně žen se mě ptá i na to, jestli mohou tvořit kurz v oboru, který nestudovaly na vysoké škole. Já mám doktorát z fyziky a ne z marketingu a velká část mých klientek učí něco, na co nemají vysokoškolský titul. Úplně totiž stačí, když máte znalosti a zkušenosti, jste v tématu ponoření a máte ozkoušené, že v něm máte co předat. Samozřejmě si podle úrovni vašich znalostí definujete ideálního zákazníka a rozsah toho, co budete předávat. A je úplně v pořádku přiznat, že některá témata jsou mimo vaši kompetenci a že ohledně nich pošlete klienty za specialistou.

3. „To, co umím, přece každý dávno ví.“ 

Je normální, že vám vaše téma připadá snadné a jasné – věnujete se mu, jste do něj ponoření a máte na něj talent. Uvědomte si ale, že většina lidí je na tom úplně jinak – nerozumí tomu, co se vám zdá samozřejmé, nezná to, co považujete za základy, a nevidí na první pohled vše, co vidíte vy.

Většina lektorů je během prvního běhu kurzu překvapena, že je jejich publikum nadšené i ze základních informací a že se ptá na základní otázky. Zkuste se rozhlédnout kolem sebe na sítích nebo se víc zaměřit na to, co vám např. na konzultacích říkají vaši klienti, abyste si potvrdili, že pokud máte unikátní know-how a zkušenosti, pak pro začátečníky není vaše téma snadné – a že jim máte co předat.

4. „Nevím, co mám nabízet po kurzu.“ 

Než začnete tvořit první kurz, opravdu nemusíte mít detailně naplánovanou celou další nabídku produktů na pět let dopředu. Samozřejmě je dobré uvažovat o tom, jak bude na kurz navazovat např. služba, kterou prodáváte. Ale detaily doladíte během kurzu, kde budete v intenzivním kontaktu s větším počtem ideálních klientů a uvidíte, co je baví a zajímá nebo s čím by ještě potřebovali pomoct. A pak jim přesně tohle prodáte v navazující nabídce – možná vytvoříte úplně nový produkt, mírně upravíte stávající nabídku služeb nebo zjistíte, že nemusíte měnit vůbec nic.

5. „Nerozumím technikáliím a mám z nich strach.“ 

K tomu, abyste natočili a prodávali online kurz, nemusíte být ajťák, programátor ani expert na všechny možné aplikace. Já jsem své první kurzy tvořila ve facebookové skupině, točila na mobil a prodávala přes Google formuláře. Postupně jsem se naučila pracovat s členskými sekcemi a s několika aplikacemi, ale do začátku vám stačí systém na e-mailing, fakturační systém a facebooková skupina.

Zní vám i tohle strašidelně? V dnešní době jsou aplikace hodně intuitivní, jde k nim snadno najít návody – anebo můžete investovat do kurzu, kde se vše krok za krokem naučíte. Rozhodně by ale byla škoda nechat se brzdit technikáliemi od toho, abyste si splnili svůj velký sen o online kurzu. A pokud technikálie fakt nejsou vaše oblíbená disciplína, můžete je delegovat (výhledově nebo už teď, pokud vám podnikání přináší stabilní zisk).

6. „Bojím se, že si můj kurz nikdo nekoupí.“ 

Vytvořením kurzu vaše práce nekončí – potom bude samozřejmě potřeba ho představit vašim ideálním zákazníkům a prodávat. Základním předpokladem úspěšné kampaně je nabídka, o kterou mají vaši klienti opravdu zájem. Když si na tomto kroku dáte záležet, výrazně si usnadníte druhý krok: lákavé odprezentování kurzu během kampaně.

Ta většinou probíhá tak, že nabídnete fanouškům možnost vyzkoušet si zdarma, jak vypadá spolupráce s vámi – např. během výzvy, minikurzu nebo webináře. Když dobře vyberete jejich téma a dáte si záležet na propagaci, budete mít v magnetu desítky či stovky (a později pak tisíce) potenciálních klientů, kterým pak kurz představíte. Pokud vše půjde podle plánu, přibližně 2–4 procenta z nich do kurzu naskočí. A vy se z první kampaně poučíte: zjistíte, co vám funguje a co do příště doladit, aby byla další kampaň ještě větší a úspěšnější. I když teď možná máte z prodeje strach, věřte, že je to něco, co se můžete naučit a v čem se budete postupně zlepšovat.

7. „Mám strach, že mě tvorba kurzů hned neuživí.“  

Jasně, může se stát, že si hned v první kampani na online kurz vyděláte tolik, že už nebudete muset mít žádné další příjmy. Daleko častější je ale ze začátku situace, kdy máte podnikání nastavené tak, že kromě kurzů prodáváte i další produkty: služby, konzultace, mentoring, workshopy, offlinové akce, návody, šablony… A s tím, jak vaše kampaně postupně rostou, tvoří obrat z online kurzů čím dál větší část vašeho celkového obratu. 

Určitě nedoporučuju spoléhat se na to, že hned první běh vašeho kurzu bude naprostý trhák, který z vás udělá plátce DPH. Daleko lepší je mít podnikání nastavené tak, abyste měli i jiné zdroje příjmu než očekávaný zisk z prvního běhu kurzu. A časem budou vaše kampaně i obraty z kurzů postupně růst a můžete podle toho upravovat nabídku služeb a dalších produktů.

8. „Nevím, jak učit a jak koncipovat kurzy.“ 

Každý, kdo dnes tvoří kurzy, začínal tak, že s tím neměl žádné zkušenosti. Všichni jsme se učili postupně, jak nejlépe předávat našemu publiku to, co víme a umíme, a krok za krokem jsme si ladili způsob, jakým točíme videa a chystáme další materiály ke kurzu.

Výhodou je, pokud už máte zkušenosti s individuální prací s klienty a máte vyzkoušené, jakým způsobem jim předávat informace, aby bylo vše srozumitelné a dobře pochopitelné. Nebo pokud máte na menších produktech otestováno, že vaše návody jsou pro publikum přínosné. V každém případě doporučuju použít postup, který učí moje mentorka Sigrun, kdy si kurz nejdříve vyzkoušíte v testovacím běhu zdarma a zjistíte, jak nejlépe vaše publikum učit. A pak se v tom budete postupně zlepšovat jako ve všem, co v podnikání děláte. 

9. „Nemám zatím komunitu na sítích ani e-mailovou databázi.“ 

Kampaň na online kurz je jedním z nejefektivnějších způsobů, jak zaujmout nové fanoušky a získat kontakty do databáze. Během kampaně totiž zvete vaše ideální klienty na lákavý magnet zdarma na téma, které je zajímá – může to být výzva, minikurz nebo třeba webinář. A jestli zatím nemáte komunitu na sítích, budete aktivní v jiných komunitách a tu vlastní si postupně vybudujete. Já jsem neměla žádnou e-mailovou databázi předtím, než jsem začala tvořit první kurz, a na sítích jsem tehdy měla pár desítek kontaktů na své facebookové stránce a ve skupině. Každý z nás prostě začínal od nuly a i začátečník může využít první online kurz jako příležitost, jak začít růst na sítích a budovat si mailovou databázi.

10. „Na moje téma už kurz existuje.“ 

Ačkoliv mám klientky, které mají tu výhodu, že na jejich téma neexistuje v česko-slovenském prostředí žádný jiný kurz, většina z nás se pohybuje v oborech, ve kterých už někdo online kurzy nebo jiné produkty tvoří. To, že na vaše téma existují kurzy, neznamená, že se nemáte pouštět do tvorby vašeho vlastního kurzu – naopak vás může těšit, že máte už důkaz toho, že je o vaše téma v onlinu zájem. 

Spousta mých klientek je úspěšných ve vysoce konkurenčních oborech jako je např. výuka angličtiny nebo hubnutí. Klíčem k úspěchu je právě to, že v kurzu prezentujete svou unikátní metodu a víte, jak se odlišit a čím zaujmout. Každý z nás je jiný, máme jiné vzdělání, know-how, zkušenosti, přístup ke klientům, jiný způsob podpory i jinou energii. Proto se nemusíte bát konkurence – já doporučuju ji ani nesledovat a soustředit se na to, co chcete předávat vy.

11. „Moje téma je hodně široké a nevím, co z něj vybrat do kurzu.“ 

Nevíte, o co mají vaši fanoušci největší zájem? Nejlepší je zeptat se jich! Je normální, že vám schází nadhled a nedokážete určit, jaký problém vaše klienty nejvíc trápí. Vaši fanoušci to ale vědí moc dobře – a stejně tak si můžete všímat, co nejvíce řešíte s platícími klienty nebo o jakých tématech se nejvíce diskutuje na sítích. 

V budoucnosti můžete klidně vytvořit kurzů více nebo kurz rozšířit o další témata. Začněte ale tématem, o které je velký zájem, které vás láká, se kterým chcete být spojovaní a které je pro vás nejsnadnější. 

12. „Nevím, jestli se moje téma hodí pro online kurz.“ 

Zatímco před rokem 2020 by spoustu lidí nenapadlo přihlásit se na online kurzy tance, kreslení nebo masáží, dnes už nikoho nepřekvapí, že dá online učit téměř cokoliv. Samozřejmě, že má online prostor určitá omezení, ale má i spoustu výhod: klienti můžou využívat vaši dlouhodobou podporu, můžou se vracet ke všem materiálům, inspirovat se navzájem a nemusí nikam jezdit. Hodně klientek mi říká, že jsou překvapené, co vše se dá do onlinu převést: nejen předávání informací, ale i hluboké zážitky, podpora a komunita. 

Pokud váháte, jestli se vaše téma pro online kurz hodí, ověřte si u vašich ideálních klientů, že je o něj opravdu zájem. A pak si představte, jakým procesem chcete klienty provést a jak vše co nejlépe zrealizovat online. Jakým tempem se budou vaši studenti učit? Jak často budou potřebovat zpětnou vazbu a odpovědi na otázky? Jak jim ještě můžete pomoct k co nejlepším výsledkům? A jak se můžete postarat o to, aby si z kurzu odnesli skvělý zážitek?

13. „Nechci cílit na začátečníky.“ 

Velká výhoda vašeho vlastního podnikání je to, že mu šéfujete vy sami. 🙂 Můžete se tak rozhodnout, na koho chcete cílit – a to, že budete tvořit kurzy, ještě neznamená, že musíte cílit na začátečníky ve vašem oboru. Mám spoustu klientek, které cílí na pokročilé zákazníky – a tvorbu kurzů pro začátečníky přenechávají jiným. 

Já ve svém kurzu Prodávejte jako hvězda také necílím na ty, co s podnikáním začínají, ale na ty, co už mají vytvořený online produkt. Jen je dobré ověřit si, že není vaše cílová skupina moc úzká, protože v kurzech chcete mít velký počet lidí. Jinak je ale v pořádku, že tvoříte kurzy pro toho, s kým se vám pracuje nejlépe.

14. „Jsem introvert.“ 

Online podnikání je jako stvořené pro introverty! Videa si natáčíte v klidu doma a koukáte u toho do počítače namísto do místnosti plné lidí. Jasně, všichni se ze začátku bojíme být vidět, psát na sítě a točit videa – já se toho bála fakt hodně a myslela jsem si o sobě, že kurzy nikdy točit nebudu. Pak jsem se ale rozhodla, že se nenechám brzdit svými strachy, a krok za krokem jsem se postupně zlepšovala, byla víc vidět a víc si věřila.

Dneska už si živé vysílání nebo natáčení užívám a v kurzech mě baví interagovat se stovkami žen, což by pro mě ještě před pár lety bylo naprosto nepředstavitelné. Velkou výhodou je, že dnes existuje tolik sítí a způsobů tvorby i předávání obsahu, že si každý z nás může najít způsob, který mu vyhovuje. 

Hlavní je ale uvědomit si, že je normální, že máte strach být vidět nebo točit videa – málokdo ho ze začátku nemá. Úspěšní lidé, které vidíte kolem sebe, taky pravděpodobně měli v začátcích strach. Jen se rozhodli překonat ho a jít do akce!

15. „Nemám čas!“ 

Ano, tvorba kurz vám samozřejmě nějaký čas zabere. Ale ze začátku fakt nepotřebujete jet do profi studia a strávit tam celý týden s kameramanem, mít dokonale sepsaný scénář všech videí a vytvořit profesionálně vypadající materiály od grafičky (mimochodem, nic z toho nemám dodnes :D). Lidé ocení vaše know-how, zkušenosti a informace, které jim předáte – a je jim jedno, že videa natočíte na telefon a materiály jim předáte jako dokumenty na Google disku. 

Když neztrácíte čas perfekcionalismem, není tvorba kurzu tak časově náročná, jak se možná na první pohled zdá – nezapomeňte, že tvoříte kurz na téma, které dobře znáte a rozumíte mu. Takže jde jen o to popřemýšlet si, jak vše systematicky uspořádáte a odprezentujete – a pak vytvořit jednoduchá videa a další materiály. Stejně budete vše postupně ještě ladit a upravovat.

Navíc pokud máte pocit, že nic nestíháte, může to znamenat právě to, že máte přestat jen měnit svůj čas za peníze a začít tvořit online produkty. Čas, který tvorbě kurzu věnujete, se vám pak mnohonásobně vrátí zpátky, protože můžete kurz prodávat opakovaně. A případné ladění a přetáčení nebo dotáčení dalších videí už vám tolik času nezabere.

Já jsem s tvorbou online kurzu začala, když měla moje dcera půl roku, byla jsem doma se třemi dětmi a měla spoustu copywriterských zakázek. Hodně mých klientek tvoří kurzy, když chodí do práce na poloviční nebo plný úvazek a/nebo mají malé děti – vše je jen o tom, mít silnou motivaci a zorganizovat si čas tak, abyste kurz tvořili maximálně efektivně.

Nevíte, jak začít?

Ke tvorbě kurzu nepotřebujete doktorát z marketingu ani z pedagogiky, ale je pravda, že je dobré vědět, jak efektivně postupovat a na co si dát pozor. Mně v lednu 2020 učaroval postup islandsko-švýcarské markeťačky Sigrun, která učí, jak si kurz vytvořit krok za krokem za pochodu. Ačkoliv jsem si myslela, že logické přece je, že kurz nejdřív vytvořím a pak až prodávám, systém, který učí Sigrun, je daleko lepší. Když totiž začnete tvorbou kurzu, může se vám stát, že o něj pak nebude zájem.

Unikátní metoda, kterou Sigrun popisuje i v bestselleru Kickstart your online business, spočívá v tom, že si nejdřív zjistíte, co přesně vaše publikum chce a doopravdy řeší. A potom je přizvete, aby kurz tvořili spolu s vámi! Dávají vám zpětnou vazbu a zároveň i motivaci, abyste vše stihli včas. Díky tomu kurz postupně vyladíte tak, aby byl opravdu přínosný pro vaše publikum, získáte na něj první reference a sepíšete si příběhy úspěchů vašich klientů. A pak už ho můžete sebevědomě dál prodávat!

Právě teď otevřela Sigrun opět možnost přihlásit se do jejího nejslavnějšího kurzu SOMBA Kickstart, kde vás spolu se svým týmem celým procesem provede. Za pouhých 10 týdnů toho stihnete víc, než mnozí za celý rok – detailně poznáte svého ideálního klienta, vytvoříte a vyladíte 4týdenní online kurz a kampaň na navazující placenou nabídku. 

A já letos opět ke Kicsktartu nabízím i svou podporu v češtině – protože mi Kickstart změnil podnikání i život a chci vás podpořit, abyste ho využili co nejefektivněji. Vše o mých bonusech i Kicsktartu najdete tady – a já i celá moje komunita se už moc těšíme na všechny kurzy, které díky Kickstartu letos vzniknou.

Chcete se mnou probrat to, co vás brzdí?

Letos bude Sigrun Kickstart spouštět jen jednou – a naskočit můžete právě teď! Váháte, jestli je to ten pravý program pro vás? Zamluvte si nezávazné 15minutové setkání a vše spolu probereme – nebo mi své otázky napište do formuláře a já se vám ozvu.

Připíjíme na všechny nové kurzy, které v Kicsktartu vzniknou!

Sdílejte:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Další články

Jak na jarní úklid v podnikání

Známe to všichni – jsme v jednom kole, protože chystáme kampaň, pak pořád něco tvoříme na sítě, staráme se o klienty, o domácnost, o děti…