O49A7301 (3)

Co všechno v podnikání plánuju?

Nebudu vám nic nalhávat – plánování bylo dlouho mou slabou stránkou. Celé moje podnikání vzniklo jako spontánní nápad, takže to, že nemám žádný plán, mi v prvních měsících moc nevadilo (a spíš mě to na tomhle novém dobrodružství bavilo). Rychle rostoucí podnikání a čím dál větší kampaně mě ale plánovat naučily – a dnes kromě prodejů plánuju i obsah na sociální sítě nebo delegování.

Moje ne(na)plánované začátky

Jako začínající copywriterka jsem se bez velkého plánování v pohodě obešla. Pracovala jsem pro pár klientů a agenturu několik hodin týdně a pamatovala jsem si všechny úkoly i deadliny.

Když jsem později začala být aktivní na sociálních sítích, taky jsem se nedržela žádného plánu. Jakmile jsem se trochu otrkala v cizích skupinách a došlo mi, že si chci založit svou komunitu, starala jsem se nejdřív jen o jednu síť (facebookovou stránku), kam jsem psala pár příspěvků týdně. A díky počátečnímu nadšení a spoustě nápadů i velké chuti experimentovat jsem byla konzistentní a úspěšná i bez plánu.

Když jsem si ke stránce založila i facebookovou skupinu a placený klub, už jsem začala vnímat potřebu mít v příspěvcích systém. Přesto jsem většinu věcí dělala na poslední chvíli, ať už to byl obsah na sítě nebo malé prodejní kampaně na moje služby a na členství v klubu. Pořád jsem se ještě bez velkého plánování jakž takž obešla, i když občas jsem se v tom svém chaosu trochu motala, něco přehlídla, nestihla, zapomněla…

Byly to až první velké kampaně (už ne s desetitisícovými, ale statisícovými obraty), které mě naučily pořádně plánovat a udělat z toho, že mám plán, výhodu a ne vopruz, kterého jsem se dřív bála. A asi vás nepřekvapí, že několikamilionové kampaně si plánuju několik měsíců dopředu, tam už to fakt nefunguje tak, že se člověk ráno vzbudí s nápadem, že něco prodá, a stovky lidí nadšeně kupují. 😀

Ingrid Dach plánuje a píše do zápisníku.

7 věcí, které už dnes v podnikání plánuju

1/ Prázdniny, dovolenou a odpočinek​

Dlouho jsem si myslela, že se mi volno nějakým zázrakem samo objeví v kalendáři a že se dostanu do stavu, kdy nebudu mít nic na práci. Jenže tohle se samozřejmě samo od sebe nestane nikdy, protože když jste svým vlastním šéfem, pořád si můžete dávat další a další úkoly… Všechno se totiž dá vylepšit, rozšířit a donekonečna ladit.

Dneska už jsem naštěstí pochopila, že volno se mi v kalendáři jen tak neobjeví, ale že si ho tam musím naplánovat já sama.
Než začnu plánovat kampaně a kurzy, vyznačím si proto nejdřív do kalendáře, kdy chci jet na dovolenou nebo odpočívat doma – které hodiny během každého dne i jaké dny, týdny a měsíce v roce. Letos jsem měla (téměř) volno od práce od poloviny června do poloviny září. Protože jsem si to naplánovala. Kdybych čekala, až budu mít vše hotovo a volno ke mně nějakým zázrakem samo přijde, nikdy bych se nedočkala.

A ještě jednu výhodu tohle plánování má: když manželovi řeknu “Buď teď prosím s dětmi, přijdu v 19:00.”, funguje to pro nás oba daleko lépe, než když mu řeknu “Buď teď prosím s dětmi, za chvíli přijdu.” (Všichni víme, jak ta chvíle pak dopadne, že jo?)

2/ Kurzy, mastermindy a další programy​

Když už vím, kdy chci mít volno, nastává čas naplánovat si mou hlavní pracovní a podnikatelsky-ziskovou činnost: skupinové online kurzy a další programy.

Nejen, že si naplánuju, kdy mi který kurz poběží, ale taky si rozmyslím, co přesně se v něm kdy bude dít. Moje kurzy jsou hodně interaktivní, míváme v nich co-workingy, networkingy, živé workshopy, party atd. Tohle už by fakt bez plánování nešlo, aby se mi to všechno do diáře vešlo 😀 – a navíc je samozřejmě super oznámit všechny termíny klientům hned po zakoupení kurzu, aby si je hned mohli dát do kalendáře i oni.

Když jsem s tvorbou online produktů teprve začínala, plánovala jsem si i mentoringové balíčky, služby a konzultace, které tehdy tvořily většinu mých příjmů. Teď už si tyhle aktivity moc plánovat nemusím, poptávka po nich výrazně převyšuje moji kapacitu a flexibilně můžu kdykoliv vyhlásit pár volných míst.

Setkání Hvězdného mastermindu

3/ Kampaně​

Pokud nechcete jen tak spíš-omylem-nebo-náhodou prodat pár míst v kurzu, ale chcete se do kampaní pořádně obout, bez plánu se neobejdete. Kampaň je totiž tak komplexní věc, že se v ní bez “mapy” snadno ztratíte, na něco zapomenete, budete dělat kroky, které na sebe nebudou navazovat nebo by šly udělat efektivněji. A bez plánování se může stát, že se do kampaně ani nepustíte, protože vás ta spousta úkolů tak ochromí a paralyzuje, že to nakonec raději vzdáte předem.

Když už víte, kdy s vaší podporou poběží kurz, můžete si snadno spočítat, kdy se potřebujete věnovat jeho prodeji neboli kampani. Doporučuju pustit se do kampaňových kroků alespoň 6 týdnů před termínem, kdy začíná placený kurz – to ale samozřejmě neznamená, že byste měli kurz 6 týdnů prodávat! Minimálně týden je většinou potřeba na sepsání všech stránek (landing page a děkovací stránka) a dalších textů (příspěvky a reklamy na sítě, zvací e-maily, mailová sekvence po přihlášení) i nachystání grafiky a dalšího propagačního obsahu, minimálně 3 týdny je dobré propagovat magnet (minikurz, výzvu, webinář), další týden potřebujete na kampaňovou aktivitu zdarma a poslední týden pak na otevření košíku, tj. na dobu, po kterou mohou fanoušci kurz koupit.

TIP: Pokud se cítíte v kampaních ztracení, naskočte na jaře do mého kurzu Prodávejte jako hvězda. Tam vás totiž krok po kroku naučím, jak o kampaních přemýšlet a jak si úspěšnou kampaň sestavit i naplánovat.

4/ Obrat, zisk a náklady​

Když jsem začínala podnikat, byl můj obrat téměř stejný jako zisk – a navíc byl snadno spočítatelný i předvídatelný. Náklady jsem se začátku neměla skoro žádné, pojištění za mě na rodičovské dovolené platil stát a obrat jsem si mohla jednoduše spočítat znásobením své hodinovky a dohodnutého rozsahu psaní textů pro klienty.

O pár let později už jsem ale v úplně jiné situaci: na poloviční úvazek nebo na pár hodin týdně pro mě pracuje víc než 10 lidí, platím státu DPH a vysoké daně i zálohy, využívám spoustu placených aplikací (Canva, Mailerlite, Freelo, SocialBee, Simpleshop, Zapier…), pořádám pro klienty živé akce… A příjmy mám z kurzů, mastermindů, konzultací, affiliate kampaní, placeného klubu pro absolventky a dalších zdrojů, hodně lidí navíc platí na splátky. Tohle už nejsou počty, které bych si mohla jen tak spočítat na kalkulačce, a kdybych neměla přehled o příjmech a nákladech, mohla bych se snadno dostat do problémů – třeba bych investovala do facebookové reklamy víc, než si můžu dovolit, nebo by mi běžely programy, které se mi finančně nevyplatí a nedávají ekonomický smysl.

Naučila jsem se proto mít v číslech pořádek a kromě mé mentorky Sigrun mi v tom pomohly i kurzy od Lucie Krausové. A přehled mám i o jiných než finančních číslech – každé pondělí ráno si do tabulku zapisuju např. i to, kolik fanoušků mám na které sociální síti (schválně si zkuste tipnout, kde rostu nejrychleji a kterou síť díky tomu miluju! :-)).

Ingrid s brýlemi se symbolem dolaru

5/ Tvorbu obsahu​

Jo, tady mám pořád ještě rezervy, ale snažím se! Nedávno jsem si (konečně!) pořídila aplikaci, díky které můžu obsah snadněji recyklovat napříč sítěmi. A neustále si testuju, kam čeho kolik dávat, aby to fungovalo a bavilo mě i fanoušky. Obsah na sítě a do mailů plánuju hlavně kolem kampaní, v jiných částech roku jsem víc spontánní. Vždycky mám ale rámcový plán toho, co chci daný měsíc i týden komunikovat, v kampani jsou tyhle plány daleko detailnější (Co chci komunikovat který den ráno, dopoledne, odpoledne, večer?), mimo kampaň víc punkové (Co by se mi tak hodilo, abych zmínila tento měsíc?).

Z mé zkušenosti se stovkami klientek vím, že ne každému vyhovuje dlouhodobé plánování obsahu. Pokud znáte mou copy-typologii DACH, tak vám bude jasné, že např. D si klidně naplánuje obsah na 5 let dopředu a je spokojené (hlavně, že na to nemusí myslet, že jo?), ale C by naopak nejraději tvořilo obsah přímo v té vteřině, kdy jej publikuje, protože za další vteřinu už může danou věc cítit a chtít vyjádřit jinak.

Najděte si proto váš vlastní mix plánů a anarchie – ale kolem kampaní si obsah opravdu zkuste chystat dopředu a plánovat, nebudete pak tak unavení ke konci prodejní části, kdy byste měli zářit jako hvězdy a ne padat pod stůl vyčerpáním.

Během tvorby pravidelného obsahu mimo kampaně mi pomáhá najít si během týdne pár záchytných bodů, které si naplánuju: např. ve skupině Hvězdy online podnikání teď dělám každé úterý od 18:00 živé vysílání na téma na přáni, ve čtvrtek tam máme různé varianty promo vlákna a v pátek Hvězdný pátek, ve kterém představuju vždy jednu klientku z mastermindu nebo mentoringu. Mimo tyhle dny většinou tvořím obsah spontánně – výjimkou je např. období před kampaní, kdy mají všechny moje příspěvky jasný záměr. Zkoušela jsem variantu, kdy mám ve skupině naplánované rubriky pro každý den, ale to mi přišlo moc náročné a svazující. A zkoušela jsem i variantu úplné anarchie, která ale sklouzávala k zanedbávání skupiny. I díky těmto zkušenostem jsem postupně přišla na to, že mi nejvíc vyhovuje kompromis – ale vy to samozřejmě můžete mít úplně jinak, takže je potřeba zkoušet a testovat.

TIP: Trávíte tvorbou obsahu na sítě zbytečně moc času? Naskočte ke mně do kurzu Pište jako hvězda, začněte využívat mou copy-typologii a zjistěte, co, jak, kdy a kam psát na sítě i do newsletterů. Protože když budete s fanoušky dlouhodobě komunikovat a zahřívat si je, vrátí se vám to v kampaních mnohonásobně zpátky. 🙂 

6/ Delegování​

S delegováním jsem začala před 3 lety po první větší kampani a ještě loni mi stačila jednoduchá tabulka v Google sheets k tomu, abych svému týmu zadávala úkoly. Letos už používáme sofistikovanější systém Freelo, ale princip zůstává podobný: pokud chcete delegovat, musíte ostatním členům týmu dávat úkoly tak, aby na jejich vypracování měli dost času (pokud s nimi teda nemáte domluvenou spolupráci typu zadám ti v neděli o půlnoci úkol, který potřebuju mít hotový v pondělí ráno).

Díky tomu jsem se naučila nepsat text do reklamy na poslední chvíli nebo nevymýšlet název workshopu těsně před spuštěním pozvánek. Tuhle metodu proto vřele doporučuju každému, kdo chce s plánováním začít, ale nedaří se mu k tomu bez vnější motivace odhodlat. 🙂 

Ať už se rozhodnete používat jednoduchou tabulku nebo aplikaci jako je Freelo, Trello nebo třeba Asana, je důležité mít přehled nejen o tom, jaké úkoly jste komu zadali, ale i o tom, jak a kdy je daná osoba splnila nebo plní. V tabulkovém období jsem k tomuhle používala barevné označení (např. červeně vybarvený úkol není hotový, na oranžovém se pracuje a zelený je dokončený), v aplikacích pro projektové řízení uvidíte přehledně i to, kolik času už jednotliví členové týmu nad úkolem strávili.

Ingrid a Jindřiška

7/ Vizi a dlouhodobé cíle​​

Na nedávném retreatu se Sigrun jsme dostali zajímavý úkol: obléct se jako naše budoucí já. A další den jsme si plánovali, kde chceme být v podnikání i v životě za půl roku, za rok, za 5 let a za 10 let.

Kde budu za půl roku i za rok pro mě bylo celkem snadné sepsat, je to ještě realita, kterou si umím dobře představit. Už tady mi ale začaly docházet souvislosti (naprosto zřejmé, které ale normálně přehlížím): když chci TOHLE za půl roku, musím pro to něco dělat už teď. A když chci být za rok TADY, co pro to udělám už dnes?

Když máte tento dlouhodobý cíl před očima (můžete si ho třeba napsat na papír a pověsit na zeď poblíž místa, kde nejčastěji pracujete), už nikdy se vám nestane, že budete zahlcení nepřeberným množstvím možností. Každou nabídku i každý nápad totiž vyhodnotíte na základě otázky “Pomáhá mi to k mému cíli?” A najednou vám bude překvapivě rychle jasné, co dělat.

Sepsat si, kde budu za 5 a za 10 let už pro mě bylo náročné. A hodně mi to dalo. Přestala jsem přemýšlet nad detaily a zaměřila se na to, co je pro mě opravdu důležité. Jak chci žít? Komu chci pomáhat? S kým se chci vídat? S kým chci pracovat? 

Došlo mi třeba to, že chci inspirovat ostatní ženy k tomu, aby se stejně jako já nebály změnit kariéru a začít podnikat online a žít si po svém. A že se chci zasadit i o to, aby se na online vzdělání pohlíželo jako na rovnocenný způsob předávání know-how a zkušeností.

Když jsem si svou dlouhodobou vizi upřesnila a naplno uvědomila, najednou můžu o těchto tématech vědoměji komunikovat, psát, točit a věnovat se jim i ve svém volném čase.

Jak to vypadá v praxi?​

Jak to vypadá, když se pustím do dlouhodobějšího plánování? Nejdřív ze všeho si znovu ujasním svou vizi a to, jak doopravdy chci žít a podnikat – a taky jaký obrat i zisk chci během konkrétního období mít. Potom si vezmu kalendář a naplánuju si do něj čas na odpočinek a dovolenou. Pak se podívám, kdy by se mi hodilo, aby mi běžely kurzy.

Od termínů kurzů se odvíjejí termíny kampaní a s těmi zase souvisí tvorba obsahu na sítích nebo třeba tady na blogu. Když mám naplánované kampaně, začnu si detailně plánovat příjmy a výdaje (s těmi souvisí i to, kolik úkolů budu delegovat). Podle toho, jak rozpočet vypadá, ještě poupravuju kampaňové nebo delegační plány. A úplně nakonec si začnu detailně plánovat konkrétní akční kroky, které mě čekají v nejbližší budoucnosti.

Jak jste na tom s plánováním vy?​

Co všechno plánujete ve svém podnikání vy? Přijďte se o své zkušenosti podělit do skupiny Hvězdy online podnikání, kde už na vás čeká diskuzní příspěvek k tomuhle článku.

A pokud máte pocit, že by vaše podnikání nějaký plán, systém a strategii potřebovalo, zvu vás na 13 marketingových přednášek zdarma od Sigrun a ode mě, na kterých se podíváme na plánování obsahu na sítě, magnetů, nabídek produktů i celkové strategie, jak prodávat vaše know-how online.

 

Moc se těším a držím všem pěsti s plánováním. Když jsem si k němu nakonec našla cestu já, věřím, že to (třeba i díky Sigrun :-)) dokážete i vy!

P. S. Jste na TikToku? Pak si nenechejte ujít moje videa o plánování. 🙂

Sdílejte:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Další články

Chceš se učit od nejlepší mentorky v Evropě?

Přihlas se na čekací listinu a dám ti vědět.

.