O49A6778 (1)

Na kolika sítích tvořit obsah?

Díky sítím nesejdeme fanouškům z očí a z mysli, předáváme jim know-how i inspiraci, bavíme je, diskutujeme s nimi, prodáváme jim, necháváme je nahlédnout do našeho soukromí a užíváme si společnost lidí na stejné vlně.

Jak se ale z neustálé a v ideálním případě i konzistentní tvorby obsahu nezbláznit? Jsem na sítích aktivní a (víceméně) konzistentní více než 3 roky a prozradím vám, jak a proč jsem se z toho ještě nezbláznila já: základem je dobře a reálně si nastavit laťku, kterou si můžete postupně zvyšovat. A taky si dobře vybrat síť, kde budete tvořit obsah.

Jak začít se sociálními sítěmi (a neskončit po 2 týdnech)

Ano, jednou možná přijde den, kdy budete mít statísíce fanoušků na YouTube, budete točit dvě epizody podcastu týdně, větší sledovanost na Instagramu než vy bude mít jen Leoš Mareš, vaše Tweety se budou objevovat ve zprávách, vaše video se ihned stane trendem na TikToku, příspěvky ve vaší facebookové skupině uvidí všichni její členové a váš obsah na facebookové stránce pofrčí stejně dobře organicky jako s reklamou. Určitě se to ale nestane první den, týden, měsíc a pravděpodobně ani rok vašeho podnikání a tvorby obsahu na sítích. 

Ze začátku se totiž fakt nepotřebujete úplně odrovnat tím, že začnete zběsile tvořit obsah na všech sítích zároveň, což vydržíte ve stoprocentním tempu týden, v polovičním dva týdny a pak budete mít výčitky a radši s tím praštíte úplně. Ze začátku si potřebujete vybrat jednu síť (nebo dvě), kde budete konzistentně tvořit obsah, vše postupně testovat, vyhodnocovat a zlepšovat se.

Proč nebýt hned všude?

Klidně si hned teď založte profily na všech sociálních sítích, co existují, ať pak nemusíte v budoucnu řešit, že už jsou zabrané názvy, které jste chtěli použít vy. 

Proč ale nedoporučuju začít hned tvořit všude obsah? Protože každá síť má svoje specifika, fungují na ní trochu jiné věci, vyžaduje jiný typ obsahu... a vy se pravděpodobně nepohybujete na všech sítích tak, abyste je dokonale znali. 

To ale samozřejmě neznamená, že byste výhledově nemohli být na všech sítích: časem budete vědět, co vám funguje na jedné síti, a najdete si systém, jak být při tvorbě obsahu konzistentní a efektivní. A pak můžete začít zkoumat další síť a využít toho, co už umíte a co už o svých fanoušcích znáte, i recyklovat obsah, který tvoříte jinde.

V pozdější fázi podnikání už si taky budete moct dovolit delegovat, ať už třeba tvorbu grafiky nebo úplnou správu některé ze sítí.

Na které síti (začít) tvořit obsah?

Jako vždy k vám budu upřímná: konzistentní tvorba obsahu zabírá čas a energii. A občas se vám do toho fakt nebudete chtít a ještě si to nebudete moct dovolit delegovat. Proto je fakt důležité, aby vás to bavilo a abyste se na tvorbu obsahu těšili!

Za ty 3 roky, co tvořím skupinové kurzy a dostávám se tak do blízkého kontaktu se stovkami podnikatelek, mi už hodně žen říkalo, že je ty sítě prostě štvou. A vždycky si k nim pak našly cestu, protože pochopily, že fakt nemá cenu nutit se do něčeho, co je nebaví (to vydržíte (podle toho, jak máte silnou vůli) pár týdnů nebo měsíců). 

Daleko lepší je popřemýšlet si, co vás fakt baví a na co se budete těšit
– dnes je tolik sítí a tolik možností, jak na nich tvořit obsah, že věřím tomu, že si každý svůj oblíbený způsob najde. Stačí si jen popřemýšlet, jestli raději píšete, fotíte nebo točíte videa, jestli raději publikum bavíte nebo vzděláváte, jestli milujete odpovídání na komentáře a diskuze nebo si raději chcete zachovat svůj klid a odstup.

Pak si popřemýšlejte, co je pro vás efektivní. Jestliže víte, že byste minutové video točili 5 hodin, je potřeba s tím něco udělat: snížit vaše nároky na dokonalost nebo prozatím tvořit jiný typ obsahu (než se sníží vaše nároky na dokonalost, získáte víc zkušeností nebo než začnete víc delegovat).

Zvažte i to, na které síti už to znáte a cítíte se tam dobře. Už dávno se ví, že nestačí jen napsat příspěvek na sítě a hned odejít – algoritmus zohledňuje i to, jak interagujete s fanoušky i dalšími uživateli. A když se budete do nějaké sítě nutit jen proto, že vám někdo logicky zdůvodnil, proč byste tam měli hned teď být, ale vám na ní přitom nebude dobře, hádejte, co se za chvíli stane? Jo, budete tam chodit čím dál míň a nakonec tam úplně přestanete tvořit obsah.

A proč je dobré začít se sítí, na které už jste přirozeně aktivní a píšete si tam třeba s kamarády nebo tam sledujete oblíbené influencery? Protože víte, jaký typ obsahu tam frčí, jak se tam lidé chovají, jak komunikují… A taky víte, jak se prostředí na síti ovládá. Znáte to: když děláme cokoliv nového, trvá nám to přibližně třikrát déle, než když už v tom máme praxi. A když se pustíte do tvorby na síti, kde musíte všechno objevovat, počítejte s tím, že vám to ze začátku potrvá o hodně déle a bude to pro vás daleko větší stres. Začít s čímkoliv novým je i tak komplikované, tak proč si to dělat ještě těžší?

No a zohlednit musíte samozřejmě i to, kde jsou vaši ideální klienti. Jasně, hranice mezi sítěmi se dnes už stírají, ale přece jen bude daleko snadnější oslovit např. maminky na mateřské dovolené nebo učitelky na Facebooku a na Pinterestu než na LinkedInu. Postupně se můžete rozšířit i na sítě, které nejsou tak populární pro vaši cílovou skupinu, ale pro začátek je opět dobré nekomplikovat si situaci.

A zohlednit byste měli i typ vašeho podnikání: zatímco LinkedIn se obecně považuje za skvělou síť, pokud chcete nabízet služby nebo děláte v B2B, pro tvůrce online kurzů má ještě pořád velký potenciál Facebook, kde je daleko levnější reklama než na LinkedInu a lidé jsou zde zvyklí interagovat ve skupinách během kampaní nebo placených kurzů.

Jak už je vám ale asi jasné, ideální síť neexistuje a každá má svá specifika, u každé fungují algoritmy trochu jinak a každá nabízí jiné možnosti: na Instagramu například snadno navazujete spolupráce (můžete třeba tvořit spolu s jiným tvůrcem obsah, který se pak objeví ve vašem i jeho feedu), ale nemůžete k příspěvkům přidat odkaz, na který jde kliknout. Na Facebooku tvoří obsah hodně lidí, takže je v dnešní době náročnější vybudovat si tam komunitu, ale zase tam jde snadno a levně spustit placená reklama. Na Pinterestu bude váš obsah dlouho žít, ale zase tam není tak snadné vybudovat velkou komunitu a interagovat s ní. A takto bych mohla pokračovat donekonečna. 🙂

Kdy přidat další síť?

Kdy se začít rozšiřovat na další sítě? Když na to máte kapacitu a máte už dobře zvládnutý systém na jedné síti. Při volbě další sítě se kromě kritérií pro výběr té první můžete zaměřit i na to, kde se vám snadno bude recyklovat obsah, který už tvoříte. 

Jasně, v ideálním vesmíru tvoříme pro každou síť specifický obsah – ale v realitě běžné podnikatelky to vypadá spíš tak, že se snažíme být efektivní a co nejvíce recyklovat. Já jsem si např. uvědomila, že můžu jednou týdně recyklovat příspěvek, kterým zvu na nový blogový článek, ze své facebookové stránky na LinkedIn. Přidám hashtagy, text mírně upravím, ale celé mi to zabere pár minut. Musím samozřejmě počítat i s časem stráveným interakcí na dané síti, protože algoritmus nemá rád, když tam jen vložíte obsah a odcházíte, ale LinkedIn pro mě není síť, na kterou se chci výrazněji soustředit, takže to s časem stráveným na ní moc nepřeháním.

Naproti tomu když jsem se rozhodla, že chci vyzkoušet TikTok, musela jsem začít tvořit úplně jiný typ obsahu – krátká videa, které zaujmou na první pohled někoho, kdo mě zatím vůbec nezná (algoritmus TikToku funguje jinak a nehraje se tam moc na budování komunity). K tomuhle kroku jsem se mohla odhodlat až v okamžiku, kdy jsem viděla, že na něj mám kapacitu. Nechci totiž natočit 5 videí a pak se na to vykašlat, chci točit každý den, aby mělo moje TikTokování nějaký smysl.

Popřemýšlela jsem si ale, jak tvorbu TikToků zahrnout do tvorby jiného obsahu:  ve videích recykluju témata z blogu nebo z živých vysílání ve facebookové skupině, takže netrávím téměř žádný čas chystáním témat a obsahu, než jdu točit. A TikTokové video pak recykluju na Instagramu a Facebooku ve stories, v reels nebo třeba ve své skupině (a výhledově i jako YouTube shorts). I když tvořím kvůli nové síti nový typ obsahu, našla jsem si způsob, jak to dělat efektivně a usnadnit si díky tomu tvorbu obsahu na dalších sítích.

Co na ty sítě pořád dávat?

Věčná otázka všech podnikatelů, že? Dobrá zpráva je, že to není zas tak těžké, když si postupně najdete svůj vlastní systém a pravidelně sledujete, co vám funguje.

Pokud s tvorbou obsahu na sítě pořád zápasíte nebo jen hledáte nový způsob, jak v ní mít systém a usnadnit si ji, zvu vás do kurzu Pište jako hvězda, kde se přesně na tohle téma podíváme. Naučím vás totiž psát příspěvky na sítě podle mé copy-typologie, díky které pochopíte, že se nemusíte nutit do tvorby obsahu, který vám nesedí, a zároveň se naučíte psát tak, abyste zaujali všechny typy fanoušků.

A ukážu vám i s jakým záměrem obsah tvořit a jak si čtenáře postupně zahřívat tak, abyste si usnadnili prodejní kampaně nebo třeba prodej výrobků na e-shopu. Protože není nic lepšího, než prodávat publiku, které už ví, že chce vyřešit to, s čím mu pomáháte vy. 🙂 

Sdílejte:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Další články

Jak na jarní úklid v podnikání

Známe to všichni – jsme v jednom kole, protože chystáme kampaň, pak pořád něco tvoříme na sítě, staráme se o klienty, o domácnost, o děti…