propagace na sitich

5 ověřených tipů, jak se propagovat ve facebookových skupinách

Nemáte zatím vlastní komunitu a potřebujete si publikum od někoho vypůjčit? Nebo už komunitu máte, ale přemýšlíte, jak se během propagace nespoléhat jen na čím dál dražší placenou reklamu? Na Facebooku dnes existuje neuvěřitelných 620 miliónů tématických skupin – a je velká šance, že jsou mezi nimi i takové, kde můžete zaujmout vaše ideální klienty. Když to ovšem uděláte chytře. 🙂

Funguje to ještě?

Nečekejte zázraky – v online světě i na sítích je dnes pořádně narváno. Ačkoliv ještě pořád mám klientky, které díky jednomu příspěvku v cizí skupině získaly stovky nebo i tisíce kontaktů do kampaně, rozhodně to není běžný výsledek. Pokud přicházíte s něčím úplně novým, máte větší šanci, že zaujmete publikum, které vás zatím nezná – a stejně tak důležité je správně si vybrat skupinu i typ příspěvku, kterým se budete propagovat.

Ze zpětných vazeb mých fanoušků vím, že jim dobře funguje propagace u mě ve skupině Hvězdy online podnikání, která už má téměř 10 tisíc členů. Moje klientky si tam můžou dávat propagační příspěvky přímo na zeď a pro všechny ostatní vyhlašuju každý čtvrtek tématické promo vlákno. Má pokaždé jiné zadání, aby nás to všechny bavilo a abych maximálně zvýšila pravděpodobnost, že se lidé podívají i na ostatní komentáře.  U běžného promo vlákna totiž hrozí, že do něj každý jen napíše svůj vlastní příspěvek a hned odejde, což by samozřejmě moc propagačně nefungovalo. 😀 

A moje vlastní zkušenost z nedávné doby? Ze skupiny #HolkyzMarketingu nedávno přišlo do mé skupiny více než 300 žen díky jednomu příspěvku – ale rozhodně nemám takové štěstí pokaždé. Jestli vás zajímá, o co v příspěvku šlo a proč byl tak úspěšný, koukněte na živé vysílání v mé skupině v úterý 13. 6. od 18:00, kde vám vše prozradím.

Takže ano, propagace ve facebookových skupinách ještě pořád funguje, ale musíte mít reálná očekávání. A musíte vědět, jak na to – a přesně to jsem pro vás sepsala v tomhle článku.

1. Najděte ty správné facebookové skupiny

Zahrajte si na detektiva – a použijte lupu. Mám na mysli tu facebookovou, do které napíšete klíčová slova související s vaším tématem. Ačkoliv ne všechny skupiny mají popisné názvy, tipuju, že jich pár najdete. Pokud je vaše téma moc specifické, podívejte se na něj více z nadhledu a hledejte i obecnější výrazy. Např. v případě, že pomáháte ženám s e-mailingem, zadejte do lupy obecnější témata jako podnikání nebo online podnikání.

Všímejte si i toho, jaké skupiny vám Facebook navrhuje – algoritmy o vás vědí vše a tyhle návrhy tvoří na základě toho, jaký obsah na sítě dáváte i s jakým obsahem nejčastěji interagujete.

Správný název skupiny ale nestačí – důležité je i to, jak je skupina velká a jestli je aktivní. To velmi rychle zjistíte, když si projedete pár posledních příspěvků:

Jak jsou staré?
Jakou mají odezvu? 
Týkají se tématu, které souvisí s tím vaším?
Píše je jen admin nebo i ostatní členové skupiny?

Z příspěvků taky snadno odhadnete, jaký je koncept skupiny. Pokud spočívá v tom, že tam lidé mohou dávat cokoliv na zeď a libovolně se tam propagovat, hádejte, co se stane? Ano, nikdo si záplavu propagačních příspěvků nebude číst a Facebook je po chvíli ani nebude nikomu ukazovat.

Co tedy hledáte? Skupinu, jako je ta moje! 😀

1/ Dost velkou na to, aby se vám vyplatilo věnovat do ní váš čas a energii.

2/ Aktivní a zároveň moderovanou, tj. skupinu, ve které to žije a jsou v ní zajímavé a relevantní příspěvky, ne pouze promo příspěvky.

3/ Nakloněnou k propagaci, tj. s možností aktivně se zapojit do diskuzí a být konzistentně vidět. Bonusem je možnost pravidelné propagace přímo ve skupině nebo v promo vlákně, které ideálně funguje tak, že ho lidé doopravdy čtou.


TIP: Pokud v mé skupině ještě nejste, přidejte se tu: www.ingriddach.cz/skupina

2. Ve facebookové skupině nikdy neporušujte pravidla

Když tohle pravidlo porušíte :D, koledujete si nejen o smazání příspěvku, ale i o naštvání admina a vyhazov ze skupiny. Je totiž opravdu otravné mazat každý den desítky příspěvků nabízející podvodné přivýdělky z domova nebo oblečení po dětech v podnikatelské skupině. Pravidla skupiny najdete u jejího popisu, ale můžete si je rozkliknout i pokaždé, když se ve skupině chystáte napsat příspěvek.

Ačkoliv přístup „dám to tam a kdyžtak mi to smažou“ vám teď ušetří čas, musíte si uvědomit, že podnikání je dlouhodobá cesta. A když si vás dá admin na black list, už si v jeho skupině nikdy ani neškrtnete. Mám spoustu klientek, které se u mě ve skupině propagují pravidelně už několik let – a protože skupina rychle roste, získávají tak vždy nové a nové fanoušky. A navíc někdo potřebuje vaše promo vidět víckrát, aby se rozhoupal začít vás sledovat nebo začít s vámi spolupracovat.

Dejte si pozor i na to, abyste ve skupině neporušovali online etiketu. Ano, říká se, že konkurence neexistuje, ale pokud nabízíte podobné produkty jako admin, opravdu není OK zvát si na ně v jeho skupině třikrát denně, i kdyby to bylo v souladu s pravidly skupiny. Hlavní zásada je chovat se tak, jak by se vám líbilo, aby se chovali ostatní ve vaší vlastní skupině. A uvědomit si, že vybudovat velkou a aktivní facebookovou skupinu vyžaduje obrovské množství času, energie, úsilí a často i peněz.


TIP: Když si nejste jistí, zeptejte se admina nebo moderátora (jejich seznam najdete např. hned nahoře ve výpisu členů skupiny). Kontakt na hlavního admina můžete často najít i v popisu skupiny.

3. Mějte ve facebookových skupinách systém

Když se poprvé chystáte propagovat kampaňový nebo evergreenový nebo magnet, strávíte spoustu času hledáním skupiny, kde je váš ideální klient. A jak vždycky říkám, kouzlo opakovaných kampaní spočívá v tom, že si ušetříte hodně času tím, že můžete recyklovat – když si vše pečlivě nachystáte tak, abyste se v tom příště vyznali. 

Proto doporučuju psát si hned při prvním průzkumu vše do tabulky. Kromě názvu skupiny a odkazu se vyplatí poznamenat si i to, jaká má skupina pravidla, kdy je v ní promo vlákno nebo jestli se vám propagace v ní vyplatila. Můžete si např. skupiny seřadit podle toho, která má největší potenciál – a těm nejlepším pak samozřejmě věnujete nejvíce času a energie. Já si v tabulce skupiny odlišuju i barevně, abych na první pohled viděla, kterým se chci věnovat nejvíce.

Pozor ale na to, že koncepty i názvy skupin se mohou měnit, takže si pak v další kampani vždy krátce zkontrolujte, jestli ve skupině pořád platí stejná pravidla. I tak vám ale tabulka ušetří spoustu času – a nezapomínejte ji občas aktualizovat doplněním nových skupin, které průběžně vznikají.

TIP: Ačkoliv existují seznamy skupin, kde se můžete propagovat, vždycky si vytvořte vlastní tabulku. Vaše téma je unikátní, znáte se s některými adminy, můžete mít specifická pravidla, protože jste něčí klientky atd.

4. Přímá propagace ve facebookových skupinách

Ať už se propagujete přímo na zdi nebo v propagačním příspěvku, musíte si (ostatně jako před napsáním jakéhokoliv textu) ujasnit, kdo si bude vaši pozvánku číst. U skupin je důležité uvědomit si, že je to publikum, které NENÍ ve skupině kvůli vám a vašemu tématu. A s velkou pravděpodobností je to i publikum, které vás zatím moc nezná.

Musíte proto zaujmout na první pohled a nesmíte předpokládat, že o vás nebo vašem tématu čtenáři cokoliv ví. Proto v příspěvcích do facebookových skupin často recykluju texty a vizuály z facebookové reklamy cílené na studené (tj. úplně nové) publikum. 

Buď přímo nakopíruju celý reklamní text nebo z něj udělám různé varianty či nakombinuju více textů do jednoho. Pokud používáte umělou inteligenci, tak vás určitě potěší, že za vás tuhle práci docela dobře zvládne např. ChatGPT nebo jiné AI nástroje. Díky tomu, že je nakrmíte vašimi vlastními texty, vypadá pak výsledek opět jako text napsaný vámi. 

Vyhněte se tomu, abyste naházeli úplně stejné texty a vizuály do desítek skupin najednou. Dá se předpokládat, že je jeden člověk ve více skupinách na dané téma, takže by výsledkem bylo vašich 20 identických příspěvků na jeho zdi – a vy byste vypadali jako spamovací komando. Navíc když dáte příspěvky do všech skupin najednou, bude se vám hůř vyhodnocovat, která z nich skutečně přinesla nějaký efekt.

Ve spoustě skupin můžete mít tzv. tématické dny nebo týdny, kdy máte více prostoru pro prezentaci vašeho tématu a nabídky. Např. u mě ve skupině vždy několik měsíců vysílám tzv. Hvězdné pátky, během kterých se prezentují ženy z mého mastermindu. 

Holkám vždycky doporučuju kombinovat různé typy příspěvků a zohlednit složení fanoušků, které mám ve skupině. Hvězdné pátky jim fungují skvěle, tj. přivádějí jim spoustu nových a relevantních fanoušků – pro inspiraci si vyhledejte hashtag #hvezdnypatek u mě ve skupině. 

TIP: Pokud si lámete hlavu s tím, jak se ve skupinách propagovat, naskočte do kurzu Pište jako hvězda a můžete hned začít psát texty na sítě i do e-mailů podle mé copy-typologie. A pokud vás zajímá můj mastermind a vaše roční obraty se pohybují řádově v milionech Kč, přijímám přihlášky na čekací listinu pro běh, který začíná v září 2024 – stačí mi napsat.

5. Nepřímá propagace ve skupinách – vaše tajná zbraň!

Když jsem před 6 lety začínala podnikat jako copywriterka, byla to právě nepřímá propagace ve skupinách, která mi přivedla první klientky a díky které jsem brzy měla stop stav. Jde o to, že jsem byla ve vybraných skupinách aktivní – ne prokrastinačně, ale smysluplně:

  • komentovala jsem příspěvky na témata, která souvisela s mými
  • odpovídala jsem na relevantní dotazy
  • aktivně jsem se zapojovala do diskuzí a do podpory ostatních členů skupiny.

 

Ačkoliv jsem tehdy byla ve svém tématu nováček, měli lidé během pár týdnů povědomí o tom, kdo jsem a co dělám. Zajímavé bylo, že se mi téměř nikdy neozval člověk, kterému jsem v komentářích pomohla, ale ozývali se mi další lidé, kteří si moje komentáře četli a připadaly jim smysluplné a hodnotné. Pokud skupinu nechcete sledovat denně, stačí si ji několikrát týdně prohledat pomocí lupy.

Nejvíce poptávek mi tehdy chodilo ze skupiny, které se jmenovala Zpětná vazba na weby nebo nějak podobně. Dávala jsem tam denně několik zpětných vazeb a téměř každý komentář vedl k tomu, že se mi někdo ozval s poptávkou. Pokud ale neexistuje přímo takto specializovaná skupina na vaše téma, nezoufejte – skupina klidně může mít i širší zaměření, důležité je jen to, aby se v ní vaše téma často řešilo a aby se na ně někdo ptal. 

V komentářích jsem málokdy přímo zmínila, že nabízím nějakou službu. Nepotřebovala jsem to – lidé se mi ozývali sami jen na základě toho, že jsem si dala pár minut práce a smysluplně jsem okomentovala něčí web. Určitě ale můžete zkusit přidat ke komentáři i odkaz na vaše služby. Vždy ale počítejte s tím, že si někdo, koho zaujmete, půjde rozkliknout váš profil, tj. mějte na něm odkaz na web, další sociální sítě, nabídku produktů atd.

Tím, že jsem byla v některých skupinách známá a aktivní, jsem samozřejmě zvýšila i dosahy a účinnost prodejních nebo promo příspěvků, které jsem tam dávala. Možnost dávat zpětnou vazbu na desítky textů týdně mi navíc v začátcích hodně pomohla i v tom, že jsem se zorientovala v nejčastějších chybách na webech a ověřila jsem si, že jsou moje rady a zkušenosti pro ostatní opravdu přínosné. Navíc jsem se díky aktivitě ve skupinách propojila s obrovským množstvím lidí, kteří mě inspirovali, podpořili nebo kteří se stali mými fanoušky. Takže i kdyby mi z komentování nepřicházely žádné objednávky, byl to pro mě tehdy velmi dobře využitý čas.

TIP: Sociální sítě jsou návykové a algoritmy dobře vědí, co vám ukázat, abyste na Facebooku chtěli zůstat ještě déle a déle a déle… A tak se podnikatelská aktivita ve skupinách snadno zvrtne v nekonečnou prokrastinaci. Pokud máte sklony k tomu, že se vám sítě vymknou z rukou, stopujte si čas, který na nich strávíte. Během soustředěné práce si vypněte telefon a zavřete všechna nepotřebná okna prohlížeče, ať zbytečně neprokrastinujete během nejproduktivnější části dne.

Nikdy nezapomínejte na vlastní komunitu!

Cizí facebookové skupiny jsou skvělým doplňkem k tomu, jak být vidět – a jsou pro vás důležité hlavně v začátcích, kdy máte více času než financí na reklamu a vlastní komunitu teprve budujete.

V žádném případě se ale na cizí skupiny dlouhodobě nespoléhejte jako na jediný zdroj nových fanoušků a klientů! Správce vás z nich kdykoliv může vyhodit nebo může změnit pravidla ve skupině, případně může skupinu na nějakou dobu archivovat nebo úplně zrušit. Základem úspěchu je vždy i konzistentní péče o vaši vlastní komunitu, která postupně roste a tvoří stabilní základnu vašeho podnikání.

Zajímá vás víc?

V mé skupině Hvězdy online podnikání se můžete nejen pravidelně propagovat, ale i vzdělávat. Už teď tam najdete desítky videí a tisíce vzdělávacích příspěvků a diskuzí, které vám pomůžou úspěšně podnikat. Podívejte se např. na záznam živého vysílání s dalšími tipy ohledně propagace v cizích komunitách – mimo jiné se v něm můžete těšit i na mou klientku Alexandru Staňkovou, které propagace v mé skupině přinesla stovky fanoušků i platící klienty, když začínala podnikat v úplně novém tématu. 

P. S. Máte tip na téma, o kterém byste si rádi přečetli u mě na blogu? Napište mi!

Sdílejte:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Jedna odpověď

  1. Děkuji za článek. Očividně visel tady měsíce, abych si ho přečetla 🙂 Jsem ráda, že tvoříte. Sice je toho už fakt hodně, než co člověk může vstřebat, ale každý jeden článek či rozhovor přinese člověku nějaké uvědomění.

    Nejvíc jsem ráda za to, že k tématům přistupujete s lidskou tváři. I když vyděláváte pro mne nepředstavitelné peníze, tak pořád působíte jako člověk s radostí, starostí, nápady a problémy. Ať se daří!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Další články

Chceš se učit od nejlepší mentorky v Evropě?

Přihlas se na čekací listinu a dám ti vědět.

.