Reklama2 (1)

Co je copy-typologie DACH a jak vám pomůže v podnikání?

Když jsem před 6 lety začínala s copywritingem, nadšeně jsem se učila od všech možných mentorů a lektorů, abych objevila „ten pravý a jediný správný způsob, jak psát texty“. Při práci s klientkami jsem pak rychle pochopila, že nic takového neexistuje.

Samozřejmě existují zásady, které je dobré dodržovat vždycky (třeba že nepíšete prázdná slova a tisíckrát opakovaná klišé) – ale namísto univerzálního receptu na prodejní stránku nebo e-mail jsem postupně vypozorovala, promyslela a vyladila copy-typologii, která už pomohla k lepším textům tisícům českých a slovenských podnikatelek.

Proč se všem nelíbí ten stejný text?

Někdo učí psát dlouhatááánské prodejní stránky, podle kterých jeho studenty poznáte na první pohled – a někdo předává mistrovství minimalismu a škrtání. Tak co je teda správně? Když se na tuhle otázku zeptáte veřejnosti, zase nemáte jasno: zatímco dlouhé prodejní stránky spousta lidí zavrhuje, spousta lidí si je chválí, protože jim fungují a přinášejí prodeje. A zatímco někdo minimalistické texty oceňuje, někomu v nich chybí o něco více informací nebo emocí. 

Otázky ohledně délky i obsahu textu mi před lety nedaly spát – a tak jsem se rozhodla pořádně prozkoumat, jak kdo přirozeně tvoří, prodává a píše. Velmi rychle jsem ve zdánlivém chaosu začala vidět systém, který dostával čím dál jasnější obrysy během každé další spolupráce s novou klientkou. Brzy jsem už podle její profilové fotky nebo podle toho, jak mi na úvodním callu popisovala své téma, dokázala odhadnout, jaké texty píše (i čte) ráda a kterým se vyhýbá. A málokdy jsem se spletla.

Proč se moje klientky nechovají stejně?

Za nějaký čas už jsem klientkám nepomáhala jen se psaním textů, ale i s celkovým marketingem a prodejem. A díky tomu jsem si brzy všimla jedné zajímavé věci: když ode mě dostane několik žen úplně stejný úkol, nechovají se všechny stejně. 

Jedna se hned pustí do práce a nevadí jí, že nemá vše dokonale vyladěné a sladěné – hlavně, že to bude hotové. Jiná se mě ptá na spoustu otázek a chce si nejdřív všechno důkladně promyslet, než vůbec udělá první krok. Další se donekonečna naciťuje na detaily, které jiným vůbec nepřipadají důležité – a jiná si vše nechá na poslední chvíli a pár hodin před deadlinem má nejlepší nápady.

Hodně brzo jsem si všimla i toho, že každá klientka ode mě potřebuje něco jiného. Nejen, že každé ženě vyhovuje trochu jiná strategie pro kampaně, ale jedna potřebuje trochu nakopnout a povzbudit, aby už na nic nečekala, a druhá potřebuje připomenout, že než něco vypustí mezi fanoušky, je dobré mít alespoň trochu promyšlené i následující kroky.

A stejně jako u textů jsem i tady začala vnímat, že ve zdánlivém chaosu je systém – a že můžu své klientky rozdělit do několika skupin podle toho, jak píšou a podnikají.

Buďte sama sebou... ale jak?

Když se mi hlavě začala utvářet copy-typologie, hemžilo se to kolem mě v online světě obecnými radami typu „Hlavně buďte při prodeji sama sebou!“ a slovo „autenticita“ na mě skákalo z každého druhého příspěvku na sítích. 

Problém ale byl v tom, že nikdo, kdo si podobné rady přečetl, stejně nevěděl, jak texty nebo strategie tvořit. I když se člověk nacítí sám na sebe a na to, jaký je, stejně pořád neví, co dnes napsat na sítě a jak prodávat online kurzy, aby mu to fungovalo. Možností je tolik, že není snadné si vybrat – a postupně metodou pokus/omyl testovat, „v čem se cítím dobře“, stojí hodně času i peněz.

Navíc jsem si všímala toho, jak vyhrocené mohou být diskuze ohledně délky prodejní stránky nebo konceptu prodejní strategie. Lidé se v nich rychle rozdělí na různé tábory, které mají protichůdné jiné názory – a mě to jen utvrzovalo v tom, že opravdu není potřeba hledat univerzální prodejní stránku nebo postup, který vyhovuje všem a kterým se všem zavděčíme. 

V tu chvíli už mi bylo jasné, že potřebuju zformulovat moje pozorování do jasného a přehledného systému, který pomůže podnikatelkám zorientovat se v tom, jak a co chtějí psát a prodávat. A tak vznikl systém založený na 4 typech lidí, který jsem o něco později pojmenovala copy-typologie DACH.

Copy-typologie: jasný systém místo chaosu

I já sama jsem byla v prvních bězích svého kurzu Prodávejte s lehkostí (teď se jmenuje Najdi svůj copy-typ) a kurzu Prodávejte jako hvězda překvapená, jak moc ženám copy-typologie pomáhá. A brzy jsem pochopila, proč to tak je – nabízí totiž (konečně!) jasný systém místo chaosu. 

Mým klientkám bylo najednou jasné, proč se jim některé texty píšou tak snadno.
Zjistily, že je v pořádku tvořit tak, jak chtějí – ale zároveň se naučily text vyšperkovat tak, aby doopravdy fungoval.
A získaly i přehled o tom, co kdy psát na sítě – během každé fáze prodejní kampaně totiž chcete oslovit jiný typ zákazníků. A i když zrovna neprodáváte, dá vám copy-typologie návod, jaký obsah tvořit na sítích, abyste u toho neumírali nudou vy ani vaši fanoušci.

Fascinující pro mě bylo pozorovat, jak najednou ženy pochopily, že s nimi není nic špatně. Prostě např. nejsou typ, který rád píše dlouhé příběhy – tak se do nich nebudou nutit a nebudou je mít na sítích ani na blogu (i když to jejich kamarádka dělá a funguje jí to skvěle!). Místo toho si popřemýšlí, jak dostat do svých textů příběhy nebo emoce jinak – a můžou si zachovat svůj minimalistický styl.

Tohle uvědomění a pochopení často způsobí, že se do psaní příspěvků nebo e-mailů (a do prodeje :-)) konečně nadšeně pustí i ženy, které doteď cítily, že je něco brzdí. Najednou pochopí, co se jim píše a tvoří snadno, začnou to dělat – a ono to funguje! Nejlepší pocit pro mě i pro ně. 🙂

Pro koho vlastně píšu a prodávám?

Brzy jsem kolem typologie řešila další otázky, které jsem si musela ujasnit a otestovat v praxi (nejdřív na svých fanoušcích, pak i na fanoušcích svých klientek). Když zjistím, jaký copy-typ jsem, znamená to, že mám tvořit jen takovýhle typ obsahu? Musí být můj ideální klient stejný copy-typ jako já?

Mou vášní a největším hřištěm pro experimenty se staly prodejní kampaně, kde jsem brzy našla odpovědi na své otázky – třeba tak, že jsem se všech klientů, kteří si ode mě něco koupili, ptala na jejich myšlenkové pochody (zajímalo mě třeba, proč koupili právě ten den a jak se rozhodovali) a na to, jaký jsou copy-typ. Výsledky experimentů potvrdily mou teorii – a díky tomu vás teď ve svých minikurzech i kurzech učím, komu co prodávat a na koho, kdy a jak cílit během kterých fází prodejní kampaně.

DiSC, živly, temperament... nebo DACH?

Vše, co jsem zjistila, jsem s nadšením sdílela se svou komunitou i se svými business-buddies. Velmi rychle jsem si tak uvědomila, že nejsem jediná, kdo si všiml, že můžeme lidi rozdělit do 4 skupin podle jejich povahy a osobnostích rysů.  Např. teorie živlů, kterou využívá v marketingu Madla Čevelová, nebo typologie lidí podle temperamentu, pocházejí z doby před naším letopočtem.

Fontoložka Andrea Grigerová vytvořila rozdělení lidí na 4 skupiny podle toho, jaké se jim líbí fonty – a když jsme naše fontové a textově/marketingové typologie porovnaly, zjistily jsme, že jsou velmi podobné.

V brandingu se občas používá rozdělení do 12 archetypů, které ale taky můžeme rozdělit do 4 hlavních skupin. Pro moje účely se mi moje 4 copy-skupiny se zdály tak akorát – z vlastní zkušenosti jsem věděla, že 12 archetypů už je pro spoustu lidí zahlcující systém, ve kterém je pro nováčky náročné se zorientovat, natož ho smysluplně využívat v praxi. 

Při zkoumání různých typologií mě zaujala typologie osobnosti DiSC, jejíž název jsem využívala v prvních bězích svých kurzů. Vzhledem k tomu, že učím psát texty, se mi líbil koncept, kdy každý typ označuje jedno písmeno D, I, S nebo C – a navíc mi slovo disc a disco přišlo ideální pro moje oblíbené slovní hříčky. 😀

V roce 2021 jsem ale čím dál víc vnímala, že typologie, kterou jsem vypozorovala a vymyslela, má přesah mimo rovinu, ve které se mluví o typologií DiSC. A tak vznikl nápad využít písmena DACH z mého příjmení – a oficiálně jsem začala používat i název copy-typologie.

Do nového konceptu jsem zahrnula všechna svoje pozorování, experimenty na vlastních textech i kampaních – a taky na textech a kampaních stovek klientek a tisíců fanoušků. Vznikl tak můj vlastní unikátní a do detailů propracovaný systém, který vám usnadní psaní textů a tvorbu online produktů i marketingové strategie.

Copy-typologie: univerzální odpověď na všechny otázky

Číslo 42 má jakožto odpověď na všechny otázky ve Vesmíru velkého konkurenta – a tím je právě moje copy-typologie. 😀 Já i moje klientky ji totiž využíváme například při:

* plánování a tvorbě pravidelného obsahu na sítě
* rozhodování, na jaké sociální síti tvořit obsah
* plánování a tvorbě prodejních kampaní
* psaní příspěvků na sítě, newsletterů, článků na blogu, popisků k produktům, landing page k magnetu, prodejních stránek, textů do reklamy, prodejních příspěvků a e-mailů, textování webu…
* vymýšlení nových online produktů a ladění těch stávajících
* každodenním jednání s klienty, kdy každý potřebuje trochu jiný přístup a podporu.

Když totiž znáte své silné i slabé stránky a přesně víte, na který typ fanoušků, čtenářů a zákazníků chcete cílit, tvoří se vám všechny texty a strategie daleko snadněji, než když se jen tak snažíte být „hlavně autentičtí a sami sebou“. 

Nenaučím vás recept na jedno jídlo – naučím vás vařit cokoliv, co budete chtít

Ve všech svých programech dávám důraz na to, abyste doopravdy pochopili principy toho, co učím. Nejde totiž vůbec o to, že po vás chci, abyste opakovali něco, co dělám já a co mi funguje. Je totiž dost možné, že jste úplně jiný copy-typ a moje postupy a strategie by vás vyčerpávaly nebo nebavily – a možná by ani nefungovaly na vaše publikum.

Místo toho chci, abyste pochopili, proč něco dělám já – a co si z toho můžete vzít vy.
Chci, abyste věděli, jaký jste copy-typ – a podle toho si pak vybírali, co budete psát do e-mailů i na sítě a jak budete tvořit prodejní strategie a kampaně.
Chci, abyste pochopili, jak fungují kampaně – a dokázali si vybrat cestu, která vám bude vyhovovat. A pak ji postupně ladili, protože jak díky své dlouholeté kariéře ve vědě s oblibou říkám, podnikání je jeden velký experiment a spoustu věcí zjistíte až praxí.

Naskočte do minikurzu zdarma – a pojďte najít svůj copy-typ!

Když se na to dívám s odstupem, přijde mi vlastně zvláštní, že mi to nedošlo dřív: mám 3 děti a každé potřebuje trochu jiný přístup, mám spoustu kamarádek a každá poslouchá jinou hudbu, tráví jinak čas nebo třeba pije jiné víno. Dává tak přece smysl, že všichni lidé na světě nepíšou stejné texty – a že všechny fanoušky neoslníte těmi stejnými texty a strategiemi.

Pojďte zjistit, jaký copy-typ jste vy, jaké copy-typy si chcete přitáhnout – a rovnou si i v praxi vyzkoušet, jak vám moje copy-typologie pomůže při psaní textů a plánování kampaní. Těším se na vás už na 4. ročníku minikurzu Najdi svůj copy-typ – přihlaste se zdarma TADY a těšte se na pořádnou dávku inspirace, motivace i konkrétních návodů, podle kterých se hned společně pustíme do psaní:

Sdílejte:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Další články

Chceš se učit od nejlepší mentorky v Evropě?

Přihlas se na čekací listinu a dám ti vědět.

.