O49A0039 (1)

Jak na jarní úklid v podnikání

Známe to všichni – jsme v jednom kole, protože chystáme kampaň, pak pořád něco tvoříme na sítě, staráme se o klienty, o domácnost, o děti… Řešíme hlavně akutní věci a co akutní není, to odkládáme. Jsme prostě podnikatelští hasiči – hasíme akutní požáry.

A nebojte – být hasičem je úplně normální, zvlášť když s podnikáním začínáte. Je ale fajn, abyste si výhledově dokázali najít čas na plánování (o kterém jsem psala v tomhle článku) i na to, abyste se o své podnikání starali třeba tak, že si v něm budete pravidelně uklízet.

Jasně, uklízíme ideálně průběžně – ale čas od času je fajn vzít to pořádně od podlahy a najít si čas i na to, co v běžném shonu nestíháme.

A na co se při uklízení zaměřit? Tento seznam uklízecích podnikatelských úkolů sepsaly moje hvězdy ve skupině Hvězdy online podnikání – pojďme se na něj teď společně podívat!

1. Úklid na webu

Pokud už máte web delší dobu, je dobré si čas od času projít všechny stránky a trochu je oprášit. Na rozdíl od fotek nebo grafiky mají texty jednu velkou výhodu – můžete je snadno a rychle změnit. Zatímco focení nových fotek na web jsem plánovala několik měsíců, změnit pár vět na stránce O mně zvládnete i o půlnoci z gauče.

Můj jarní úklid webu se letos hodně zaměřuje na to, aby se mi tam nepovalovaly nepotřebné stránky nebo nefunkční odkazy. Jo, ideálně je to samozřejmě něco, co řešíme průběžně, ale přiznávám, že se mi to trochu vymklo kontrole a stránek mám na webu fakt hodně. 

Pokud prodáváte placené kurzy a máte je umístěné na webu, nezapomeňte i na úklid v členských sekcích. Jsem fakt ráda, že jsem v tomhle poslechla svou mentorku Sigrun a že u žádných kurzů neslibuju doživotní přístupy – nedovedu si představit, do jakých gigantických rozměrů by můj web narostl třeba za 10 let. Takto můžu vždy po skončení přístupu k danému běhu kurzu členskou sekci zálohovat a pak nepotřebné stránky smazat.

TIP: Pokud umíte anglicky, poslechněte si podcast od Sigrun o tom, proč nedávat k online kurzům doživotní přístupy:

2. Úklid v databázi

Tady je úkol jasný – promazání kontaktů, které vaše maily neotevírají. To, že někdo vaše úžasné newslettery nečte, si vůbec nemusíte brát osobně – je v pořádku, že nesednete každému nebo že se někdo o vaše téma přestane zajímat. (A pokud nepoužíváte double-opt-in, může být důvod neotevírání mailů i to, že někdo zadal mailovou adresu s překlepem.)

Proč vůbec kontakty mazat? První důvod vás napadne hned – v případě, že už máte více než malé množství kontaktů v databázi (např. v systému Mailerlite, který používám, je magickou hranicí 1000 kontaktů), platíte každý měsíc za mailingový nástroj částku, která se odvíjí právě od počtu kontaktů. Já např. momentálně (duben 2023) platím za 16 000+ kontaktů 88 dolarů měsíčně. A samozřejmě nechcete platit za fanoušky, které vaše maily nikdy neotevírají.

 

Důvodů je ale více – pravidelná čistka databáze zvyšuje doručitelnost mailů a snižuje riziko, že skončíte ve spamu. A přiznejme si to na rovinu: když někdo např. rok neotevřel ani jeden váš e-mail, není už šance, že najednou nějaký otevře, moc velká.

 

Při čistce databáze máte 2 možnosti – buď se s tím nepářete a neotvírače hned smažete, nebo jim dáte šanci a vytvoříte tzv. reaktivační kampaň. Mazat se obecně doporučuje alespoň jednou za rok, ale pokud máte velkou a starší databázi a/nebo hodně kontaktů z reklamy, klidně se do úklidu pusťte jednou za půl roku, případně po každé větší kampani.

Ve skupině Hvězdy online podnikání jsem nedávno dělala anketu, ze které vyplynulo, že většina z těch, kteří neaktivní kontakty promazávají, si na to najde čas jednou ročně (třeba právě v rámci jarního úklidu). Nejvíce hlasů ale získala možnost zatím databázi vůbec nečistím – pokud do téhle kategorie patříte a posíláte už maily rok nebo více, doporučuju si na úklid najít čas. Dobrá zpráva je, že jakmile si jednou reaktivační mailovou sekvenci nachystáte, můžete ji pak recyklovat.

TIP: Netušíte, co psát do newsletterů nebo do reaktivační kampaně? Koukněte na můj kurz Pište jako hvězda, který si můžete koupit na pár kliknutí – a začít hned psát. 🙂

 

3. Úklid na sítích

Několikrát týdně tvořím příspěvky na sítě. Jednou týdně si zapisuju, kolik fanoušků mám na které sociální síti. Několikrát do měsíce si vyhodnotím, co mi na dané síti nejvíc funguje. Jednou za čas si ale vyčlením pár hodin, kdy se nad sítěmi pořádně zamyslím: sepíšu si, co mi funguje a co ne, jaké resty před sebou tlačím a jaké cíle mám na jednotlivých sítích. Do cílů zahrnuju nejen počet fanoušků, ale i celkový záměr pro danou síť a koncept obsahu, který tam chci tvořit.

Pak už se pustím do plánování – a dám si přitom pozor na to, abych na sebe nevymyslela takový plán, který sice vypadá krásně na papíře nebo v počítači, ale v praxi není reálné, abych ho dlouhodobě stíhala dodržovat. Základem je uvědomit si a sepsat si, kdy máte doopravdy čas tvořit obsah na sítě, a podle toho pak poupravit vaše ambiciózní plány. A samozřejmě musíte být připravení na to, že i tenhle plán se může měnit – však na něj pak kouknete za pár měsíců při dalším úklidu. 🙂 

TIP: Zajímá vás víc? Koukněte na záznam vysílání ve skupině Hvězdy online podnikání, kde jsem sdílela celý svůj úklidový proces krok za krokem i s konkrétními ukázkami.

4. Úklid v definici ideálního klienta

Ano, i váš ideální klient občas potřebuje trochu oprášit – myslím tím samozřejmě jeho popis, ze kterého vycházíte při tvorbě textů, magnetů, prodejních nabídek, příspěvků na sítě, marketingové strategie… prostě celého vašeho podnikání. 🙂

Ze začátku si ideálního klíenta musíme vymyslet – netušíme, kdo to doopravdy je, tak si vezmene křišťálovou kouli a snažíme se to co nejlépe předpovědět. Nemáme jinou možnost, než že si našeho ideálního klienta představíme. 

Jak ale vaše podnikání roste, setkáváte se více a více s opravdovými reálnými klienty – a často zjišťujete, že se od té původní vymyšlené verze trochu liší. Jednou za čas je proto fajn aktualizovat si definici ideálního zákazníka – a to nejen v začátcích podnikání.

5. Úklid prodejních nabídek

Pokud už podnikáte nějakou dobu, může se snadno stát, že máte na webu velké množství nabídek, ve kterých se už nevyznáte ani vy sami, natož vaši fanoušci. Čas od času je taky fajn zrevidovat si, jestli vám všechny nabídky ještě vyhovují: jestli se vám do nich chce, jestli mají vaši klienti výsledky, jestli na sebe nabídky navazují (cenově, obsahově…) a jestli by nestálo za to je trochu oprášit. 

Online svět se neustále vyvíjí a co bylo jednu dobu trhákem už najednou nemusí být tak lákavé, takže se často stává, že nestačí jen donekonečna opakovat to stejné, co už vám jednou fungovalo. Mění se situace na trhu, povědomí lidí o daném tématu, atmosféra ve společnosti a dost možná i váš obor – krásnou ukázkou je třeba psaní textů, které právě zažívá AI-revoluci, nebo můj úplně první online produkt – klub, kde jsem sdílela inspiraci od zahraničních hvězd. 

Tehdy jsem znala jen pár lidí, kteří se učili v zahraničních kurzech, takže bylo téma klubu velmi lákavé. Dnes už se mnou byly stovky žen v programech od Sigrun, se kterou spolupracuju jako affiliate partnerka, a nikoho nepřekvapí, když se někdo vzdělává v zahraničí. Nebo kampaně – když se se před 5 lety v klubu zeptala, kdo má zkušenosti s kampaněmi, nepřihlásil se skoro nikdo a lidé moc nevěděli, co to kampaně jsou a jak fungují. A tadáá – dnes už je opět vše jinak. Takže: hurá na jarní úklid a oprášení všech nabídek – a neusínejte na vavřínech ani na pampeliškách!

6. Úklid magnetů a mailových sekvencí

Po pár letech podnikání je pravděpodobné, že už jste vytvořili velké množství magnetů, formulářů a mailových sekvencí. Pozor na to, že i ty je potřeba čas od času aktualizovat, zvlášť pokud v nich máte např. uvedeno, že se něco děje letos nebo je to nejžhavější novinka – nebo třeba počet členů vaší skupiny, do které v sekvenci zvete.

Řešením může být psaní sekvencí nadčasově – ale i v tom případě se může stát, že už vám starší texty nesedí a že jim prospěje úprava a aktualizace.

Pokud máte v sekvenci jakékoliv odkazy nebo údaje, které mohou zastarat, doporučuju mít tabulku, kde si o všem vedete přehled a můžete se tak na pravidelný úklid vrhnout efektivně a cíleně.

7. Úklid na Google disku a v počítači

Už pár let si vše důležité ukládám na Google disk, abych to měla vždy po ruce nejen já, ale i můj tým. A protože už toho mám na disku fakt hodně, bez systému bych se neobešla. Stejně jako jsem kdysi na prvním počítači velmi rychle zjistila, že není dobré vše ukládat jen na plochu, ani složka Můj disk není přehledná nekonečně dlouho. A věřte mi – není nad to, když chystáte kampaň a přesně víte, kam virtuálně sáhnout, abyste našli složku s texty, které chcete recyklovat. Pokud tenhle skvělý pocit zatím neznáte, určitě si na jarní disko-úklid najděte čas.

8. Úklid v pracovně

Noooo jak bych to řekla – někdy jsem fakt ráda, že moje kamera není širokoúhlá. 😀 A když si dělám selfíčka, už si instinktivně nekontroluju jen to, jestli nemám mák mezi zubama, ale i to, jestli dobře zakrývám nepořádek. 🙂

Musím ale uznat, že v dobře uklizené místnosti se dobře pracuje, přemýšlí, plánuje – a protože tohle průběžně fakt nestíhám (typicky to u mě vypadá tak, že mi skončí pracovní den a utíkám hned k dětem), musím uklízet spíš nárazově. Jaru zdar!

9. Úklid v hlavě a v nápadech

Doporučuju nápady průběžně házet na papír nebo do počítače, ať vás nezhlacují. Ideální samozřejmě je sypat je ven systematicky – já mám např. dokumenty pro nápady na sítě, nápady na vysílání, nápady na magnety, nápady na bonusy ke kurzu i na nápady, u kterých zatím nevím, co z nich bude, ale chci si je napsat. 😀

A pozor: je úplně v pořádku, že všechny nápady hned nezrealizujete! Na některé věci objektivně není ten správný čas a nemáte na ně dost energie/prostoru/peněz/zkušeností atd. Takže buďte trpěliví – a zatím si nápady zapisujte, ať na ně nezapomenete.

A ještě malá poznámka: vymyslet velké věci chvíli trvá. Když vymýšlím nový kurz, magnet nebo třeba strategii na sítě, věnuju se danému tématu intenzivně, ale pak dělám něco jiného a trochu si odpočinu od problému, který řeším. A potom se k němu vrátím zpátky. Všechny fáze tohoto procesu jsou důležité a často se toho v našem podnikání děje nejvíc právě v okamžiku, kdy se toho zdánlivě navenek moc neděje. 🙂

10. Úklid v osobním životě

Nežije se vám dobře? Tak s tím něco udělejte. Jasně, hodně často je to běh na dlouhou trať – ale lepší je vypracovat si dlouhodobý plán a začít postupně malými kroky, než se na jakoukoliv snahu o změnu úplně vykašlat.

Já už jsem vystřídala spoustu způsobů, jak skloubit podnikání s rodinou – od práce po večerech a o víkendech, přes pracovní a rodinné půldny až po systém, který testuju teď, kdy mám některé dny hodně pracovní (takové dvanáctky u kompu :D) a některé jsem zase úplně off. Je to jako s podnikáním: inspirujte se tím, co vás zaujme, a pak testujte na sobě a na vlastních dětech a partnerech.

TIP: Spoustu inspirace o tom, jak najít rovnováhu mezi podnikáním a volným časem, najdete v tomhle videu – nebo koukněte na moje video o tom, jak podnikat s malými dětmi. 

Co vám brání uklidit si?

Nemáte čas? Chápu, ale najít si ho musíte vy sami. A možná ho teď fakt nemáte a nedá se s tím nic dělat – pak se prostě smíříte s tím, že budete mít chvílí v něčem binec. Dočasně. Než se postupně přerodíte z hasiče na podnikatele. 🙂

Líbil se vám tenhle článek? Sledujte mě na Facebooku nebo na Instagramu pro další inspiraci a tipy pro úspěšné online podnikání.

Sdílejte:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Další články

Jak na jarní úklid v podnikání

Známe to všichni – jsme v jednom kole, protože chystáme kampaň, pak pořád něco tvoříme na sítě, staráme se o klienty, o domácnost, o děti…