Screenshot 2023-05-04 at 19.05.06

Rozum versus cit aneb jak se rozhodovat v podnikání

Dělej to, co cítíš. Žij své poslání.
Tvá intuice tě navede k miliónové kampani.

Zní to hezky – a dokonce se to i rýmuje. Ale asi vás zklamu – není to recept na úspěšné online podnikání. Ten totiž podle mě spočívá v tom, že se neřídíte jen citem, ale i rozumem. A ve spoustě situací tím rozumem začnete.

Co se stane, když se budete v podnikání spoléhat jen na intuici?

Ano, vaše pocity jsou důležité, ale když kašlete na vše ostatní, může se vám snadno stát třeba to, že investujete do facebookové reklamy obrovskou částku, která se vám nevrátí zpátky. Nebo že děláte náhodné a nekonzistentní kroky, které nevedou k úspěchu, a podnikání nakonec vzdáte.

Navíc pokud nemáte jasný plán a vše řešíte intuitivně, budete dělat spoustu věcí za pochodu. A to může být pořádně stresující a vyčerpávající – např. ve velkých kampaních byste museli tvořit každý den několik příspěvků na sítě, napsat e-mail, vysílat, odpovídat na komentáře, zprávy a e-maily od fanoušků, volat si s těmi, kdo potřebují poradit s rozhodováním… a u toho ještě vymýšlet, co a jak budete komunikovat. 

Dalším příkladem jsou sociální sítě – když na ně přispíváte jen intuitivně, je dost pravděpodobné, že se vám nebude dařit být dlouhodobě konzistentní nebo že nevyužijete naplno potenciál, který sítě mají např. pro zahřívání publika před prodejní kampaní.

A co když se budete řídit jen rozumem?

Na druhou stranu pouze s čísly a s rozumem si taky nevystačíte, protože pokud vás vaše podnikání, produkty a kampaně nebaví, půjde to poznat a odrazí se to na vašich výsledcích.

Podnikání není jen o tom, že si odškrtáváte to-do-list, který sice logicky dává smysl, ale vůbec se vám do něj nechce. Když si naplánujete publikační plán na sítě, který vás ale nebude bavit a naplňovat, bude to na příspěvcích znát a pravděpodobně s tvorbou brzy přestanete. Když si kampaň naplánujete jen rozumem, může se vám stát, že se na ni nebudete těšit a budete se cítit spíš jako robot, který mechanicky plní dané kroky, než jako někdo, kdo se živí tím, co ho baví. Nebudete si užívat prodej, vysílání, tvorbu prodejních textů… a bude to na vás znát.

12 podnikatelských rozhodnutí: rozum versus cit

Jak se teda v podnikání rozhodovat? Nakoukněte mi pod pokličku – sepsala jsem pro vás 12 nejčastějších podnikatelských rozhodnutí a moje tipy, jak v nich najít rovnováhu mezi rozumem a citem.

1/ Výběr tématu podnikání

Ano, je opravdu důležité, aby vás bavilo to, co děláte – jinak snadno vyhoříte. Podnikání totiž je náročné, občas i hodně stresující. A jedna z věcí, co vás podrží v okamžicích, kdy se vám nedaří, je právě vaše nadšení pro vaše téma. Když ho necítíte, snadno se necháte odradit prvním neúspěchem.

Nadšení a láska k tématu ale sama o sobě nestačí. Pokud chcete v onlinu něco učit, musíte v tomhle tématu samozřejmě mít co předávat. Tím nutně nemyslím, že byste museli mít na dané téma doktorát z Harvardu, ale musíte mít znalosti a/nebo zkušenosti, které druhým prokazatelně pomohou. 

Když už víte, co vás baví a co vám jde, přichází řada na další dílek skládačky: o co je doopravdy zájem. Pokud vás totiž baví něco, co se od vás nikdo nebude chtít naučit, je potřeba váš nápad trochu upravit a najít si průsečík toho, co umíte, co vás baví a o co je zájem.

Podnikání s sebou totiž nenese jen úžasné okamžiky s nadšenými klienty, ale taky daně, pojištění, spoustu vašeho času a další náklady, se kterými musíte počítat. Tak si dobře spočítejte (a průběžně přepočítávejte), že je váš nápad nejen úžasný, ale i životaschopný.

VERDIKT: Ženy většinou nezačínají průzkumem trhu, ale intuicí. Na průzkum a rozum ale v začátcích podnikání nezapomínejte! 

2/ Plánování pracovního tempa a osobního života

Tady jednoznačně začínám inuticí a rozumem si pak jen ověřím, že jsou moje plány a představy reálné. Například letos v červnu se chystám do Indie – nabídka téhle cesty mě zaujala na první pohled a cítila jsem, jak mě přitahuje, ačkoliv jsem nevěděla, proč to tak je. Během okamžiku jsem byla rozhodnutá jet, ale musela jsem se přesvědčit, že mám na cestu dost prostoru ve svém kalendáři, že bude manžel moct tou dobou hlídat všechny děti atd. 

Intuice určuje i moje pracovní tempo, protože logicky bych přece mohla prodávat daleko víc věcí a vydělat si ještě více peněz, ale srdcem vím, že to není moje priorita. Chci žít spokojeně, zdravě, v klidu – i když to někdy znamená, že budu podnikat volnějším tempem. Tady můj rozum se sklony k workoholismu neposlouchám. 🙂

VERDIKT: Poslechněte intuici, rozumem si jen ověřte, že nejste mimo.

3/ Psaní marketingových textů

Ano, lidé nakupují na základě emocí – ale potřebují slyšet i logické argumenty, proč si mají koupit váš produkt. Pokud znáte mou copy-typologii, tak víte, že přesně na tomto je založený způsob, jakým učím psát texty na sítě, e-maily, prodejní stránky nebo třeba texty do reklamy. Základem je znát váš copy-typ, ale myslet i na to, že ne každý je stejný jako vy. A ačkoliv vás ke koupi přesvědčí např. logické argumenty, jiní lidé mohou uvažovat úplně jinak. Do textu tedy ideálně zapojte rozum i cit, případně můžete tyhle dva pohledy střídat.

A jak postupovat při psaní? Někdo má v hlavě tolik myšlenek a nápadů, že mu nejvíc vyhovuje sepsat si všechno na jednu hromadu a pak to seskupit a logicky setřídit. Někdo naopak nejdříve potřebuje logickou osnovu, o kterou se pak může opřít během psaní.

VERDIKT: Bez plánu se neobejdete a v textech ideálně kombinujete logické argumenty i emoce.

TIP: Více o copy-typologii najdete v tomhle článku. A pokud se podle ní rovnou chcete pustit do psaní, naskočte do mého kurzu Pište jako hvězda – a můžete začít tvořit ještě dnes!

4/ Tvorba obsahu na sociální sítě

Věřím tomu, že každý z nás může uspět na jakékoliv sociální síti – ale když jsme sami sobě copywriterem, grafikem, tvůrcem obsahu a markeťákem, je fakt důležité, abychom si vybrali takovou síť, která nás bude bavit.

Pokud se např. donutíte do natáčení reels jen proto, že mají velké dosahy, ale bude vás štvát každá vteřina, kterou tvorbou strávíte, při nejbližší příležitosti si s úlevou najdete výmluvu a vzdáte to. Daleko lepší je popřemýšlet si, jaký způsob natáčení vás bude bavit, nebo si vybrat úplně jiný typ obsahu, kterému se budete věnovat.

Na druhou stranu doporučuju na sítích sledovat nejen vaše pocity, ale i čísla. Když se zeptáte největších YouTuberů nebo TikTokerů na jejich recept na úspěch, budete překvapení, kolik hodin analýzy a přemýšlení se za ním skrývá. Jeden z nejslavnějších YouTuberů na světě MrBeast např. v tomto rozhovoru uvádí, že několik měsíců nedělal nic jiného než detailní analýzu YouTube videí. Do takových extrémů samozřejmě jít nemusíte, ale je dobré si každý týden nebo měsíc vyhodnotit, co vám na sítích nejvíc fungovalo a jak se z toho poučíte pro další tvorbu.

VERDIKT: Začněte intuicí, ale do tvorby strategie na sítě a jejího vyhodnocování zapojte rozum.

TIP: Jednou za čas si udělejte na sítích generální úklid a naplánujte si strategii na dalších pár měsíců. Detailně o tom mluvím v tomhle videu, kde ukazuju, jak při takovém úklidu postupuju krok za krokem.

5/ Vizuální identita aneb barvy a fonty

Když jsem na podzim roku 2019 tvořila první příspěvek na facebookovou stránku, vybrala jsem si barvy na grafiku tak nějak intuitivně podle toho, co se mi líbí. A tak jsem to dělala nějakou dobu – náhodné barvy, náhodné fonty… Působilo to zmateně, nekonzistentně a zabíralo mi to hodně času, protože se mi líbilo pokaždé něco jiného, takže jsem si vždycky vybrala trochu jiné barvy a fonty.

Pak jsem naštěstí pochopila, že bych svou vizuální identitu neměla řešit jen podle toho, co se mi zrovna líbí, ale co dobře a hlavně nadčasově charakterizuje mě, mou značku, mého ideálního klienta, moje hodnoty… A jakmile si tohle jednou definuju a vyberu pečlivě a promyšleně, mám jistotu, že budu působit tak, jak chci – a ušetřím si při tvorbě příspěvků hodně času i rozhodovací paralýzu.

VERDIKT: Nenechávejte nic náhodě a zapojte rozum. Intuitivně pak můžete volbu barev či fontů doladit nebo si vybrat mezi dvěma finálními variantami tu, která vás přitahuje více.

TIP: Nechcete si vybírat fonty jen podle toho, co se vám líbí? Koukněte do Fontotéky od nejlepší české fontoložky Andrey Grigerové, ve které si fonty přehledně vyflitrujete podle toho, co chcete, aby vyjadřovaly. A uvidíte, že takto vybraný font budete milovat stejně, jako miluju své fonty já. 🙂 

6/ Cenotvorba

Cenotvorba je oříšek. Nedoporučuju vystačit si s tím, že se naladíte na Vesmír a pustíte si motivační video o tom, že vteřina vašeho času má hodnotu milion, takže pak prodáváte programy za šesticiferné částky, i když na to zatím nemáte dost zkušeností a vaši klienti nemají odpovídající výsledky. Zároveň ale není cenotvorba jen o tom, že si výslednou částku vypočítáte a tím to hasne – musíte si totiž být jistí, že ji dokážete sebevědomě odprezentovat.

Jak teda postupovat? Nejdřív zapojím logiku: spočítám si náklady, kouknu, za kolik se podobné programy běžně prodávají, zohledním cílovou skupinu a moje zkušenosti z oboru i s vedením podobných programů. Většinou se takto dopracuju k rozmezí cen, ze kterého pak vybírám více intuitivně, abych měla z výsledku dobrý pocit. Musím totiž cítit, že produkt, který nabízím, opravdu má uvedenou hodnotu, a že se těším na to, až ho budu za tuhle cenu prodávat. 

VERDIKT: Začněte rozumem a pak využijte intuici na doladění. I opačný postup je možný, pokud si pohlídáte, že neuletíte moc vysoko nebo se nebudete držet zbytečně nízko jen kvůli tomu, že si nevěříte.

7/ Vymýšlení placených produktů

Máte asi tak milión nápadů za vteřinu ohledně toho, co byste mohli prodávat, nabízet, tvořit? Je skvělé vědět, kam vás táhne srdce a co vás doopravdy baví, protože placený produkt (nebo magnet) se stane nedílnou součástí vašeho (pracovního) života: budete o něm pořád mluvit. A to hodně dlouho. Kouzlo online podnikání totiž spočívá v tom, že vytvoříme produkt jednou a pak ho opakovaně prodáváme – a to mimo jiné znamená i to, že o něm opakovaně mluvíme a píšeme. Je proto opravdu důležité, aby vás téma bavilo a aby vám produkt připadal skvělý – ale samo o sobě to nestačí.

Existuje dost lidí, kteří řeší daný problém? A existuje dost lidí, které jsou za řešení ochotní zaplatit peníze? Bude jim vyhovovat forma podpory a předávání informací, kterou máte v plánu? Opravdu dosáhnou výsledků? Zapadá daný produkt mezi ostatní nabídky, které už existují nebo které plánujete? Máte zkušenosti s dostatečným množstvím klientů, abyste věděli, že to, co učíte, nefunguje jen vám, ale i ostatním? Tohle jsou jen některé z otázek, nad kterými byste se měli zamyslet ještě předtím, než strávíte hodiny, dny, týdny nebo měsíce tvorbou nového produktu.

VERDIKT: Nezáleží na tom, jestli začnete rozumem nebo citem, ale zapojte obojí.

8/ Plánování kampaně

Tady prosím fakt počítejte – a počítejte se vším. 😀 Doporučuju mít ambiciózní cíle, ale zároveň zůstat nohama na zemi při odhadu obratu a plánování nákladů. Všechny moje úspěšné klientky, které dnes tvoří kampaně se statisícovými nebo miliónovými obraty vám potvrdí, že základem úspěchu je promyšlený plán a dobrá strategie, kterou postupně ladí k dokonalosti.

Zároveň je ale důležité, abyste se na kampaň opravdu těšili a aby vás bavila. Je tolik způsobů, jak prodávat – a ano, v první kampani si zkuste “univerzální” metodu, která je ověřená a funguje.

Když učím v kurzu Prodávejte jako hvězda své klientky, jak si vyhodnocovat kampaně, zdůrazňuju jim, že je potřeba sledovat nejen čísla (otevíratelnost mailů, prodeje, shlédnutí videí, počet zamluvených discovery callů…), ale i to, jak se během kampaně cítí, co je na kampani nejvíc baví a co je nabíjí energií. Prodej totiž není jen o strategiích, ale o jejich kombinací a s námi a s naším nadšením. 

V kampaních se navíc kromě předem nachystaného plánu důležitá i flexibilita a improvizace, která často vychází z intuice. Během letošní kampaně na kurz SOMBA Kickstart měnila moje mentorka Sigrun celou strategii i dílčí kroky hned několikrát – tyhle zákulisní informace znám proto, že jsem se na kampani podílela jako nejúspěšnější affiliate partnerka. A dobře tak vím, že i díky intuici Sigrun a jejímu naladění se na skupinu dopadl výsledek fenomenálně – s obratem přes 2 milióny dolarů to byla její zatím nejúspěšnější kampaň.

VERDIKT: Typický postup je, že začnete rozumem a pak ladíte kampaň intuitivně. Můžete ale začít i intuicí, jen si pak dejte dobrý pozor na to, aby byly všechny vaše plány smysluplné, navazovaly na sebe a tvořily logický celek.

9/ Stanovení priorit

Tady se mi osvědčilo začít rozumem a vymyslet (a pak pořád dolaďovat :D) systém, kdy budu co dělat. Když jsem vše nechávala jen náhodě a intuici, využívala jsem svůj čas neefektivně a často jsem měla pocit, že nic nestíhám.

Při plánování ale nezohledním jen to, co je potřeba udělat nebo kolik mi daná věc zabere času, ale i to, kolik energie daná činnost vyžaduje a kdy během dne nebo týdne ji nejsnáze zvládnu. Chcete příklad? Na dopoledne, kdy mi to nejvíc myslí a mám nejvíc energie, si plánuju workshopy v placených kurzech nebo konzultace. A na pozdní odpoledne natáčení rozhovorů, vysílání nebo tvorbu obsahu na sítě, což jsou činnosti, které zvládnu i s blížící se únavou.

VERDIKT: Začněte rozumem, ale berte v úvahu i pocity – protože když vám nebude dobře v tom, co si naplánujete, plány stejně nedodržíte.

10/ Výběr klientů a členů týmu

Někdo s vámi chce spolupracovat a vám se na tom něco nezdá? Tady se intuicí řídím hodně, protože pro spolupráci je opravdu důležitá oboustranná důvěra to, abychom si s klientkou nebo s členkou týmu vzájemně sedly. A kdykoliv jsem v tomhle intuici neposlechla, nedopadlo to dobře.

Na druhou stranu i tady přichází ještě před intuici ke slovu logika – na člena týmu mám požadavky, které musí splňovat, a u potenciální klientky se nejdřív přesvědčím o tom, že pro ni opravdu bude program přínosný, případně že splňuje jeho vstupní podmínky. 

Například letos v září otevírám mastermind pro moje klientky s obratem vyšším než milión za rok – a když tahle kritéria někdo nesplňuje, nabídnu mu jinou formu spolupráce. (Všechna místa pro rok 2023 už jsou obsazená, ale když mi napíšete, zařadím vás na nezávaznou čekací listinu pro příští rok).

VERDIKT: Rozumem si ověřte, že potenciální klient nebo člen týmu splňuje všechna důležitá kritéria. A pak dejte na intuici.

11/ Řešení nestandardních situací s fanoušky či klienty

Někdo mě naštve a mám chuť vyhodit ho ze skupiny? Někdo překračuje moje hranice a mně to vadí? S někým mám špatnou zkušenost a nechci ho kvůli tomu pustit do příští kampaně? Tady se řídím intuicí, protože potřebuju, aby mi bylo dobře v mém podnikání, v mých kurzech, na mých sítích a v mých kampaních. 

Rozumem si pak ale pečlivě vyhodnotím, proč k dané situaci došlo a jak tomu můžu do budoucna předejít.  V případě facebookové skupiny můžu např. lépe a srozumitelněji sepsat její pravidla a častěji je prezentovat. A můžu si i sestavit akční plán, co v podobné situaci dělat příště, abych pak vše vyřešila rychleji nebo abych to mohla delegovat na tým.

VERDIKT: Při rozhodování poslechněte intuici, ale pak si popřemýšlejte, jak nepříjemným situacím předcházet.

12/ Osobní i podnikatelská vize

Vize je něco, co musím cítit. Rozum mi sice pomůže zhmotnit ji do slov, odprezentovat, vyvodit z ní konkrétní akční kroky – ale moje vize vzniká pociťově. Kdybych zapojovala rozum už do její tvorby, jen by mě sabotoval a nutil by mě myslet v malém. Během tvorby dlouhodobé vize se ale chci pořádně rozmáchnout a zaměřit se na to, co doopravdy chci, aniž bych myslela na to, jestli je to reálné.

Před 6 lety jsem měla hodně odvážnou vizi: že budu mít děti v domácím vzdělávání a budu pracovat z domova. Tehdy jsem měla několikaměsíční miminko a 3letého syna – a s doktorátem z fyziky a 11letou praxí z vědecké laboratoře jsem se odstěhovala do malého města. Neměla jsem nejmenší tušení, jak svého snu a své vize dosáhnu, ale viděla jsem ji velmi jasně: sedím s dětmi na terase, učíme se venku, nežijeme v přepychu, ale v souladu – a jsme šťastní. 

Tahle vize mě pak podporovala v začátcích podnikání, kdy jsem trávila hodiny denně (teda spíš nočně :D) sháněním prvních zakázek a vzděláváním se v úplně novém oboru. A za pár let se mi splnila. 🙂

VERDIKT: Poslouchejte intuici, rozum by vás zbytečně držel zkrátka. Pak ho ale využijte při plánování konkrétních akčních kroků.

TIP: Když se vám v podnikání nedaří, je naladění se na vaši vizi jednou z věcí, která vám může pomoct náročné období překonat. Na další tipy se koukněte v mém videu, kde ukazuju reálnou tvář podnikání a rady, jak se z náročného období dostat zpátky nahoru.

Rozum versus cit: 1:1

Někdo je zvyklý hledat spíše logické argumenty a řešení, někdo má zase skvěle vytříbenou intuici. Pro úspěšné podnikání jsou podle mě důležité obě dvě části skládačky – protože úspěch pro mě znamená to, že je podnikání ziskové a že je mi v něm dobře.

Kde se ještě můžeme potkávat? Přijďte si pro každodenní podnikatelskou inspiraci do skupiny Hvězdy online podnikání a sledujte mě na Facebooku i na Instagramu. Nebo koukněte na další články na blogu – co třeba na ten o plánování nebo o podnikatelském úklidu?

Sdílejte:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Další články

Jak na jarní úklid v podnikání

Známe to všichni – jsme v jednom kole, protože chystáme kampaň, pak pořád něco tvoříme na sítě, staráme se o klienty, o domácnost, o děti…